Bang & Olufsen har leveret et resultat for tredje kvartal, der bekræfter, at koncernen er inde i et stærkt opsving. Der er tegn på, at CEO Kristian Teär og hans kolleger denne gang har sat en mere bæredygtig turnaround-proces i gang. Vil Bang & Olufsen fortsætte med den flotte fremgang, også efter at viruskrisen er overstået? spørger fagredaktør Morten A. Sørensen i denne analyse.
Det afgørende er nu, hvordan virksomheden med CEO Kristian Teär i spidsen forbereder sig til tiden efter den pandemi, der har hjulpet med at løfte koncernen op af et hul. Det er en udfordring, som B&O deler med andre virksomheder, der som Hartmann og Flügger også er løftet indtjeningsmæssigt af viruskrisen.
Men løftet i Bang & Olufsen er særligt bemærkelsesværdigt, fordi det brat har skubbet koncernen ud af en meget svær nedgangsperiode. For B&O kan virusåret derfor i endnu højere grad end for de andre virksomheder betyde indledningen til et helt nyt kapitel. Hvis opgangen altså netop holder, når pandemien ebber ud.
Decembers markante opjustering af det forventede resultat for 2020/21 er nu fulgt af et resultat for tredje kvartal (december-februar), der har slået forventningerne med en organisk omsætningsstigning på 16 procent.
Skeptikere vil imidlertid huske, at der har været flere perioder, hvor Bang & Olufsen markant overtraf sine egne og omgivelsernes forventninger – for så bagefter at skuffe. Efter en optur frem til 2012/13 styrtdykkede omsætningen og i særdeleshed indtjeningen.
Den næste optur toppede i 2016/17 med en organisk fremgang i omsætningen på 14 procent. Der blev så stillet i udsigt, at væksten fra 2016/17 skulle være mindst ti procent om året i gennemsnit. Sådan gik det slet ikke. Omsætningen holdt sig nogenlunde stabil i 2017/18 for så at styrtdykke med 15 procent i 2018/19 og hele 29 procent i 2019/20 – ledsaget af betydelige underskud.
På denne baggrund er store stigninger i omsætningen ikke i sig selv specielt beroligende – når de nu netop kommer fra et selskab med Bang & Olufsens historie. Signaler, der viser, at ledelsen bedre kan forudse udviklingen, og at virksomheden nu mere fleksibelt kan tilpasse sig ændringer i markedet, vil være nok så velkomne.
Bag salgsfremgangen ligger en udefra kommende impuls: Forbrugere, der under viruskrisen ikke har kunnet rejse eller gå ud, har i stedet brugt penge på boligindretning og underholdningselektronik. Det er en bred tendens, og også andre producenter af underholdningselektronik melder om stærk salgsfremgang.
Men afsætningsboomet har skabt gode forudsætninger for den transformation, der er i gang i virksomheden, og som kan vise sig mere varig end sædvanligt, fordi:
1) Kristian Teär har opbygget ny tillid. Nogle analytikere er nu stærkt optimistiske og forudsiger en fortsat kraftig omsætningsvækst – på omkring 20 procent i indeværende regnskabsår og helt op over 25 procent i det efterfølgende.
2) Omsætningen i koncernens monobrand-butikker steg i kvartalet 11 procent, selv om 40 procent af dem var lukkede. Havde flere butikker været åbne, var salgsfremgangen sandsynligvis blevet større. Afsætningen gennem multibrand stores steg meget betydeligt. Der er altså et momentum, der nok kan fortsætte efter viruskrisen.
3) CFO Nikolaj Wendelboe har styrket det finansielle fundament med en kapitaludvidelse i 2020 samt en effektiviseringskur, der skal skære 175 mio. kr. af omkostningerne og foreløbig har nået 105 mio. kr. Hertil kommer en nedbringelse af arbejdskapitalen på 33 procent per ultimo februar – trods den stigende omsætning. Prognosen for den frie pengestrøm er netop blevet løftet til cirka 100 mio. kr. i 2020/21 – måske ikke enormt, men et flot fremskridt for et selskab, der i de foregående to år har udvist en negativ fri pengestrøm på tilsammen over en halv milliard.
4) Produktionen bliver forenklet ved hjælp af nye platformbaserede produkter.
5) Den forstærkede satsning på holdbarhed i design og kvalitet kan appellere til det stigende antal forbrugere, der lægger vægt på bæredygtighed, og styrker koncernen over for rivaler, der kan præstere en hurtigere udskiftning af sortimentet. Samtidig prøver B&O nu også at nå et yngre publikum og sælge til gaming-markedet.
6) Markederne for Smart TV og trådløse højttalere forudses i adskillige markedsprognoser at blive tocifret – ofte over 15 procent frem til slutningen af dette årti. Hvis B&O kan tage sin del af dette marked, så vil det i sig selv give en mere varig vækst.
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.