Europa vil anvende sin ordning for handel med emissioner på bygninger og transport, fortalte Europa-Kommissionens præsident Ursula von der Leyen på et topmøde med verdensledere torsdag (22. april) og satte dermed scenen for EU’s planlagte revision af sit kulstofmarked.
EU’s kulstofmarked (EYS) er rygraden i EU’s plan om at nedbringe drivhusgasemissionerne. Ordningen tvinger kraftværker og industri til at købe tilladelser, når de udsender CO2, hvilket effektivt sætter en pris på forurening. Virksomheder kan købe og sælge disse CO2-tilladelser på kulstofmarkedet, kendt som EU’s emissionshandelsordning.
Von der Leyen sagde, at EU vil udvide ETS til nye sektorer, som en del af en pakke af politikker, der skal udføres i juni, og som er designet til at gøre enhver økonomisk sektor grønnere.
”Vi får handel med handel med emissioner ikke kun til energiproduktion og industri, men også til transport og bygninger,” sagde von der Leyen til et virtuelt topmøde om klimaforandringer, som den amerikanske regering var vært for.
“Kulstof skal have sin pris, fordi naturen ikke kan betale prisen længere.”
Inddragelsen af både vejtransport og bygninger i EU’s fælles landbrugspolitik og handelsordning er blevet truffet lige siden den nye kommission tiltrådte i december 2019.
Men det er også en højrisikopolitik. Frans Timmermans, EU’s klimachef, sagde, at han personligt var imod at inkludere vejtransport i ETS, fordi det risikerer at skubbe brændstofpriserne op og skade de fattige uforholdsmæssigt.
I værste fald siger kritikere, at det kan udløse en gentagelse af ‘Gilets Jaunes’ bevægelsen i 2018, der så uroligheder udbrudte i Frankrig over en stigning på 0,10 EUR i brændstofpriser.