Høje aktiekurser og priser på virksomheder udgør nu en alvorlig strategisk forhindring for DSV og hindrer den store danske transportkoncern i at udnytte, hvad den ser som en central kompetence: At opkøbe og effektivisere andre transportvirksomheder. Lånerenten er lav og giver mulighed for billig finansiering, og DSV demonstrerede den forgangne uge en stigende indtjeningsevne med en EBIT-margin, der i andet kvartal steg til 6,2 fra 5,8 procent. Alligevel vil koncernen ikke betale de priser, som i almindelighed kræves for virksomheder.
”Grundlæggende er vores holdning til opkøb præcis, som den har været i mange år. Når vi er tilbageholdende med store opkøb, så er det især fordi prisforventningerne på virksomheder generelt er for høje. Multiplerne er endnu højere end lige før finanskrisen, da virksomhedshandlerne boomede. Vi har bevist, at vi kan skabe værdi ved opkøb, og når vi har kompetencen, er det brandærgerligt, at vi ikke får udnyttet den,” siger koncernens CFO Jens H. Lund til Økonomisk Ugebrev.
Dermed befinder DSV sig i samme dilemma som flere andre store danske virksomheder, der arbejder i markeder med ret lav vækst, som tidligere typisk har ekspanderet med virksomhedskøb og som stadig offentligt tilkendegiver principiel interesse for opkøb.
Læs hele artiklen i Økonomisk Ugebrev Finans nr. 23.