A.P. Møller-Mærsk vil være en koncern, der hurtigere – på sin vis mere opportunistisk – vil og kan tilpasse sig forandringer i omverdenen, som vil dyrke sine kernekompetencer mere systematisk, som vil satse endnu mere på innovation og effektivisering, og som vil intensivere jagten på nye vækstmuligheder. Ud fra et ledelsessynspunkt er det mest interessante i den dugfriske kvartalsmeddelelse, hvis tal i den forgangne uge overraskede markedet positivt, de strategiske signaler fra Danmarks største virksomhed.
Shipping- og olievirksomheden har således i kvartalsmeddelelsen varslet de næste skridt i den transformation, hvoraf én del – fokuseringen – nu ifølge ledelsen er afsluttet med blandt andet salgene af Dansk Supermarked og ejerandelen i Danske Bank. Meddelelsens ganske grundige gennemgang af den strategiske tænkning i koncernen viser, at den er blevet stærkt præget af de betydelige forandringer i koncernens eksistensgrundlag, som har præget det seneste år – dels det bratte fald i olieprisen, dels usikkerheden om fremtiden for aktiviteterne Qatar, der står for 40 procent af koncernens olie-udvinding, og dels succesen med effektiviseringen af Maersk Line.