Streamingtjenesten Netflix har gjort det umulige. Selskabet bryder alle regler for, hvad ”man” kan ud fra traditionelle normer, og det har været en kæmpe erhvervssucces. Derfor er titlen på bogen også lige i øjet: ”No Rules Rules”, skrevet af Netflix-medstifter Reed Hastings og professor ved Insead Erin Meyer.
Folkene bag Netflix har hverken opfundet internettet eller DVD’er eller teknikken bag streaming. Men Hastings og hans partner, Marc Randolph, har skabt en enestående virksomhed på basis af kultur og en helt anden medarbejderfilosofi end de fleste andre.
Virksomhedsguruen Jim Collins sammenfatter det måske rigtigt på den måde, at succesen bunder i frihed og ansvarlighed. Medarbejderne kan arbejde lidt eller meget, og de skal ikke spørge nogen om ferie. De skal bare gøre et godt stykke arbejde, og de skal først og fremmest være kreative og skabe konstant innovation. Det er deres ansvar. Netflix er blevet et verdensomspændende fænomen på rekordtid som Facebook og Google. Selskabet blev lanceret i 1998 som en butikskæde, der udlejede DVD’er. To år efter havde selskabet et tab på 50 millioner dollar. Så henvendte de håbefulde stiftere sig til succesen over alle i branchen, Blockbuster, der havde en værdi på seks milliarder dollar med 9.000 butikker verden over og 60.000 medarbejdere. Netflix ville gerne sælge sig til Blockbuster for 50 millioner dollar, og det blev argumenteret med en helt ny salgsmodel, som Netflix havde udviklet: DVD’erne blev markedsført på internettet og sendt med det amerikanske postvæsen. Tilbuddet blev afvist af Blockbuster, og to år efter blev Netflix børsnoteret. Hastings troede på ideen med at bruge internettet som salgskanal, og nogle år efter så Hastings ideen i streaming. På få år ændrede videomarkedet totalt karakter, og Blockbuster gik fallit i 2010.
Netflix stormede frem og blev frontløberen i streamingtjenester og begyndte efter nogle år selv at lave film via underleverandører. I 2019 fik Netflix-filmen Roman tre Oscars. Netflix havde fået 167 millioner abonnenter i 190 lande. Børskursen var i løbet af 17 år steget fra en dollar til 350 dollar.
Netflix er blevet storproducent af egne film, som med filmskaberen Martin Scorsese og film som The Crown, mens endnu flere sælges via Netflix, som danske Borgen. Der er tonsvis af krigsfilm og vikingefilm, men også stille og seriøse dramaer. Med coronakrisen har Netflix fået et endnu stærkere opsving og bliver måske døden for mange biografer.
En væsentlig faktor bag den kraftige vækst er, at kunderne kan se flere film hver måned for en pris, der er lavere end en enkelt biografbillet. Men det er langt fra kun prisen, der har skabt fremgangen – eller at Netflix har formået – meget tidligt – at se nogle nye muligheder i brugen af internettet.
Årsagen ligger ifølge ejeren i den måde, virksomheden drives på. Netflix er forskellig fra alle andre, fordi den har en kultur, hvor der ikke findes regler.
Nuvel, det er flot sagt, for når der skal laves regnskab, skal tallene passe, og når der sendes en børsmeddelelse afsted, sker det gennemkontrolleret. Dér, hvor regler og kontrol er nødvendige, skal tingene fungere perfekt.
Men i udviklingen af selskabet – i kreativiteten og idéudviklingen – er regler smidt overbord. Men så har Hastings indført andre former for styring, for tingene får ikke lov til at sejle. F.eks. har han et krav om, at der skal være store grupper af meget kompetente medarbejdere, der skal spille bold med hinanden. Den gensidige kontakt og stimulation vil per automatik skabe gode resultater og konstant fornyelse og fremdrift, og så belønnes medarbejderne med toplønninger.
Den medarbejderkultur, som Netflix har, er det stik modsatte af dét, som Hastings indførte i sin første startup virksomhed, Pure Software, i 1991, men som heller ikke var særligt succesrig, og som blev solgt til en konkurrent i 1997.
I den nye kultur er der betydelig frihed. Hastings siger, at han er fløjtende ligeglad med, hvor meget eller lidt medarbejderne er på virksomheden – eller om de sidder på Hawaii. Om de bruger få eller mange penge på en rejse er ligegyldigt, hvis rejsen ellers giver resultat. Det er indholdet i det, medarbejderne laver, som vurderes. De kontrolleres ikke. Og så skal de sige deres mening, også når de er uenige med chefen.
Hugo Gaarden ”No Rules Rules”, Red Hastings, Erin Meyer, WH Allen, 293 sider, 14,69 pund på Amazon.
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.