Medicinalvirksomheden Novo Nordisk er blevet hårdt ramt af afmatningen i Kina gennem det seneste års tid. Det samme er en række andre store danske virksomheder, men i andet kvartal ser det ud til, at Novo Nordisk er hårdest ramt. Det kinesiske marked har i mange år været et af de mest givtige for Novo Nordisk, men i andet kvartal havde koncernen en nedgang i salget med 6 pct. Det er en dramatisk forandring i forhold til første kvartal og de seneste år.
I første halvår steg salget af insulin med 27 pct. i kroner i region Kina, som også omfatter Hongkong og Taiwan. I lokale valutaer steg salget med 5 pct. Salget i region Kina er kommet næsten ned på niveauet for 1. kvartal i 2014, nemlig på 2,3 milliarder kr. mod 2,2 milliarder kr. Det var på 2,8 milliarder kr. i første kvartal i år. I de foregående kvartaler var det på ca. 2 milliarder kr. Målt i kroner er salget i Kina faldet fra 10,6 pct. til 8,4 pct. af det samlede salg over det seneste halvandet år.