Den finansielle sektor fortsætter it-investeringerne, og det sker i høj grad for at genvinde kundernes tillid efter finanskrisen. I den proces spiller digitalisering en helt afgørende rolle. Kunderne skal opleve imødekommenhed gennem brugervenlige og effektive digitale løsninger, der skal være tilgængelige på alle platforme hele tiden. Det koster mange penge. Dertil søger mange finansielle virksomheder at udnytte kundedata bedre gennem investeringer i avancerede analyseværktøjer. Den større indsigt skal styrke og fastholde troværdigheden gennem mere målrettet kommunikation og skræddersyrede it-løsninger til kunderne.
Ifølge IDC´ analyser har den finansielle sektor ”Customer Experience” som sin vigtigste it-prioritering, hvor Customer Relation Management (CRM) software i samme analyse også er blandt de fem mest prioriterede it-områder i finanssektoren. Strategisk fokus på digitalisering i den finansielle sektor smitter af på seneste væksttal for softwarebranchen. Nye tal fra analysehuset IDC viser, at softwarebranchen samlet set sidste år præsterede vækstrater på over fem procent, hvor især software til kundestyring trækker udviklingen i positiv retning med vækstrater på 7,6 procent i 2014 og 8,1 procent året før. Den øgede vækst kan i høj grad tilskrives den finansielle sektors fokus på digitalisering og intelligent software til indsigt i kundeadfærd