Økonomisk Ugebrev Ledelse fremhæver i hver udgave erhvervsledere, som vi senest har lagt mærke til, og som vi synes fortjener en bemærkning med på vejen. Fagredaktør Morten A. Sørensen udpeger her ugens topchefer.
Rolf Habben Jansen, CEO for det tyske containerrederi Hapag-Lloyd, venter i 2021 resultater, der forholdsmæssigt kan uddistancere A.P. Møller-Mærsk. Hamburg-rederiet med 7,2 procent af verdens containerflåde venter nu et EBITDA-driftsresultat i 2021 på 9,2-11,2 mia. USD mod 3,2 mia. USD i 2020, mens Mærsk med 16,9 procent af flåden venter et EBITDA på 18-19,5 mia. USD mod 8,2 mia. USD i 2020.
Efter disse opjusteringer kom ud omkring månedsskiftet steg Hapag-Lloyd-aktien 13 procent og Mærsk med 1 procent. Begge rederier nyder godt af et overophedet ”kaotisk” transportmarked, der over et år har fået de gennemsnitlige containerrater til at stige over 350 procent.
Mens Mærsk holder sig tilbage med investeringer i nye skibe, har Hapag-Lloyd i juni bestilt seks ultra large container vessels, der hver får en kapacitet på mere end 23.500 TEU (containere) og kan sejle på naturgas. Mærsks største skib Madrid Maersk fra 2017 tager omkring 20.000 TEU.
Lars Fruergaard Jørgensen, topchef for Novo Nordisk, kunne onsdag overraske markedet med et halvårsregnskab, der viste en stærk omsætningsvækst på 12 procent i lokale valutaer. Novo Nordisk opjusterede samtidig forventningen til hele årets vækst til 10-13 procent mod tidligere 6-10 procent og væksten i driftsresultatet til 9-12 procent mod tidligere 5-9 procent. Væksten sker i alle geografiske regioner og indenfor alle terapiformer, men især for de terapier, der bygger på GLP-1 hormonet, som Novo Nordisk har satset hårdt på at udvikle.
Declan Flanagan, der har været chef for Ørsteds onshore-aktiviteter siden 2018, har besluttet at gå af, netop som Ørsted har færdiggjort sit hidtil største landvindprojekt, Western Trail i Texas, der skal levere strøm til elnettet i Texas og direkte til bl.a. Pepsico.
Alexander Kara, tysk CEO for NKT, opjusterer EBIT-DA-resultatforventningerne til 2021 til den øvre ende af det hidtidige forventningsspænd 80–110 mio. euro efter at have opnået et EBITDA på 42 mio. euro alene i andet kvartal. NKT melder om større aktivitet i alle forretninger og centraliserer nu produktion i Polen og Sverige.
Tidligere på sommeren har NKT meldt om en ny ordre på 0,3 mia. euro for højspændingseksportkabelsystemer til tredje fase af verdens største offshore vindmøllepark Dogger Bank C. Dermed når beholdningen af ordrer på højspændingskabler op på knapt 3,3 mia. euro. NKT vil igen aktivt forsøge at sælge datterselskabet NKT Photonics.
Torsten Türling, ny tysk CEO for den anden halvdel af det gamle NKT Holding, Nilfisk, kan melde om en organisk omsætningsvækst på 38,5 procent til 257,8 mio. euro i andet kvartal – driven by outstanding commercial execution. For hele året har Nilfisk nu opjusteret vækstforventningen til 12-16 procent fra tidligere 8-12 procent. Det er ingen dårlig start for topchefen, som tiltrådte i løbet af kvartalet. Men heller ingen dårlig afslutning for den tidligere topchef Hans Henrik Lund, der har lagt grunden til fremgangen.
Carsten Hellmann, adm. direktør i ALK, har indgået en aftale med det kinesiske Grandpharma om at lancere adrenalinpennen Jext i Kina. ALK vil modtage upfront- og milepælsbetalinger i forbindelse med registrering på i alt 12 mio. euro (~90 mio. kr.) fra Grandpharma til gengæld for de eksklusive rettigheder til Jext i Kina. Kontrakten, som skal understøtte ALK’s vækst i Kina, er virksomhedens største aftale i ti år, siger Carsten Hellmann til Børsen.
Kim Fausing, CEO for Danfoss, kan omtrent halvandet år efter aftalen blev indgået, nu slutte købet af konkurrenten Eatons hydraulikdivision for 3,3 mia. USD. Danfoss-gruppens omsætning vil med købet vokse 1,8 mia. USD, eller med cirka en tredjedel, som vil gøre virksomheden globalt førende indenfor hydrauliske komponenter og løsninger og give det største produktudbud på markedet.
Lars Jensen, CEO for Royal Unibrew, befæster med opkøb af to producenter af drikkevarer sin position i Frankrig og Norden. Producenten af Crazy Tiger, der har ti procent af det franske marked for energidrikke, er købt for 610 mio. kr. Royal Unibrew har desuden købt norske Solera Beverage Group, der distribuerer drikkevarer i Norge, Sverige og Finland og omsætter for 1,3 mia. kr, for 770 mio. kr. Efter købet udsætter Royal Unibrew sin målsætning om at nå en EBIT-margin på 20-21 procent fra at gælde på mellemlangt sigt til at være langsigtet.
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.