Det er lettere at øge afkastet af kapitalen ved at slanke og effektivisere en organisation end ved at købe og integrere andre virksomheder og mærkevarer. Den lære bliver kraftigt understreget af de seneste meldinger fra de to børsnoterede danske modefirmaer IC Group og DK Company. Begge sender et tankevækkende signal til de mange andre virksomheder, som arbejder i træge markeder, og som overvejer at sætte gang i væksten ved hjælp af opkøb.
IC Companys solgte i 2014 en række såkaldte mid market-mærkevarer til DK Company, og de to koncerner stod derfor begge over for afgørende omstruktureringer: IC Group skulle fokusere sin indsats og skabe mere vækst og indtjening på grundlag af sine tilbageværende mærker i premium-segmentet. DK Company skulle integrere de nye varemærker i sit udbud af mid market-brands og bevise, at selskabet som ny ejer kunne få mere ud af disse mærker, end IC havde kunnet.
Begge selskaber er stadig i gang med de første trin af en strategisk forandring. På længere sigt står de over for den samme udfordrende opgave: At udvikle en stribe forskellige mærker og samtidig skabe en effektiv multibrand-forretning, der overordnet fokuserer på et bestemt segment.
Læs hele artiklen i Økonomisk Ugebrev Finans nr. 27.