Lars Fruergaard Jørgensen har foreløbig ikke fået skabt en ny mere optimistisk equity story, sådan som andre topchefer har formået kort efter, de kom til. Jo, han vil købe op til biopharmadivisionen. Det ville forgængeren også, men det blev ikke rigtigt til noget. Vi gennemgår Novo Nordisks strategiske udfordringer.
Kan den nye topchef Lars Fruergaard Jørgensen vende opfattelsen af Novo Nordisk? Sådan som for eksempel Kåre Schultz hurtigt fik vendt opfattelsen af Lundbeck, og som Søren Skou har vendt opfattelsen af A.P. Møller-Mærsk? Adskillige problemramte virksomheder har udnyttet et CEO-skifte til hurtigt at præsentere et nyt billede af deres potentiale og har dermed understøttet aktiekursen. Fremlæggelsen af Novo Nordisks regnskab for 2017 gav Lars Fruergaard Jørgensen en mulighed, som han ikke udnyttede. Han kunne ikke gøre noget ved opbremsningen i 2016 eller de usikre forventninger til 2017. Men det er tænkeligt, at han kunne have dæmpet det umiddelbare kursfald på 7,2 procent. Fra en Novo Nordisk-insider, der blev udnævnt allerede i september, kunne man have ventet klarere svar på det afgørende spørgsmål: Hvilke forandringer skal trække Novo Nordisk ud af selskabets aktuelle stagnation?
Måske er hans spillerum begrænset. Bestyrelsesformand Göran Ando understregede, da Lars Fruergaard Jørgensen blev udnævnt i september, at den eksisterende langsigtede strategi skulle være ”et pejlemærke” for den nye topchef. Men netop opbremsningen i 2016 og 2017 bevirker, at svaghederne i Novo Nordisk-strategien bliver skarpere: Hvad er udsigten for Novo Nordisks langsigtede forretningsgrundlag, den globale diabetesepidemi? Selskabet er et af de mest fokuserede i pharmabranchen og omkring 80 procent af omsætningen kommer fra diabetes. Der kan komme en kur mod sygdommen, om end den nok i første omgang vil blive dyr. Lars Rebien Sørensen sagde i 2015: ”After I became CEO, in 2000, I predicted we would cure diabetes in 15 years. We’re still 15 years away. But that is the big goal. I tell my employees, “If we wind up curing diabetes, and it destroys a big part of our business, we can be proud.”” En fin og idealistisk udtalelse, der dog ikke gør aktionærerne meget klogere.
Hele artiklen blev udgivet i Økonomisk Ugebrev Formue nr. 07/2017.
- Er du abonnent kan du tilgå udgivelsen og læse hele artiklen. (Hent adgangskode)
- Er du ikke abonnent kan du prøve 3 uger gratis nedenfor, hvorefter du får adgang til hele udgivelsen.