Revisorerne lægger nu op til opgør med deres egen kernevirksomhed: Årsrapporten. De er klar med helt nye planer for, hvordan fremtidens årsrapporter skal se ud, og hvad de skal indeholde. En spritny rapport fra Den Europæiske Revisorforening – FEE, der repræsenterer revisorerne fra 36 europæiske lande og har 800.000 medlemmer, slår fast, at årsrapporten ikke vil overleve i sin nuværende form og derfor må ændres dramatisk, hvis den skal have relevans fremover. Rapporten vil være på gaden inden for de nærmeste par uger.
Årsrapporten har særligt over de seneste år mistet betydning for investorerne, i takt med, at forskellen mellem værdierne på aktiemarkedet og værdierne i årsrapporten er blevet større. Eksempelvis handler Danmarks flagskib Novo Nordisk i dag til en værdi på godt 780 mia. kr. på aktiemarkedet, men værdierne i årsrapporten udgør blot en tiendedel. A.P. Møller – Maersk handler til værdier på godt 240 mia. kr., og her er det også kun en fjerdel af værdierne, der fremgår i årsrapporten.
Det er en af årsagerne til, at revisorerne efterlyser en mere tidssvarende årsrapport, der samtidig skal leve op til nutidens smartere teknologi for kommunikation. En af ideerne går på en voldsom reduktion af omfanget, så årsrapporten maksimalt udgør 50 sider, hvor Novo Nordisk i dag bruger 114 sider på at beskrive koncernen. Når Novo Nordisk henvender sig til aktionærerne, bruger man allerede i dag magasinet Share rettet direkte mod aktionærerne.
Læs hele artiklen i Økonomisk Ugebrev Finans nr. 28.