Dansk KonjunkturBarometer: Nationalbanken ser godt nok i den seneste kvartalsoversigt fortsat fremgang i dansk økonomi. Men dykker man lidt ned under overfalden begynder der at vise sig ganske mange advarselssignaler om en forestående opbremsning. Økonomisk Ugebrevs KonjunkturBarometer for Dansk Økonomi viser i denne opdatering minus 0,1 – i det samlede udfaldsrum mellem plus to og minus to. Men som tendensen tegner nu, vil minusset blive større den kommende måned.
For det første ser huspriserne nu ud til at være toppet og måske endda faldende. De seneste opgørelser fra Home Husprisindeks viser en flad prisudvikling målt på et tre måneders glidende gennemsnit. Tendensen bekræftes af de seneste data fra Danmarks Statistik, som viser et prisfald på enfamiliehuse. ”Det er et mere roligt gænge end tidligere i det tidlige forår, hvor boligmarkedet nærmest var rødglødende, og både salgspriser og antallet af handler fløj i vejret, mens renten faldt og ramte et lavpunkt. Siden har renten bevæget sig op, og priskurven er hen over sommeren fladet ud,” konkluderer Home.
For det andet peger alle indikatorer nu i retning af faldende beskæftigelse. Danmarks Statistiks AKU opgørelse over beskæftigelsen viser svag tilbagegang. Opgørelsen for BNP-væksten i 2. kvartal viste godt nok, at der var kommet flere hoveder i beskæftigelse, men den samlede arbejdstid faldt til knap tusinde færre fuldtidsstillinger. Skift til fald i beskæftigelsen vil samtidig være i overensstemmelse et fortsat meget svagt privatforbrug og en uhyggelig negativ udvikling i industriens produktion og omsætning. Seneste data for Dankortomsætningen, som plejer at være en god indikator for privatforbruget, viser, at den stærke forbrugsvækst i juli ser ud til at være en enlig svale. Privatforbruget i august var i bedste fald fladt i forhold til samme måned sidste år. Når det bliver mere almen kendt, at boligpriserne nu er vigende, og det ses at aktiemarkederne er vigende, så kan det meget vel påvirke forbrugertilliden negativt.
I realiteten har industriens sæsonkorrigerede omsætning ikke bevæget sig ud af flækken i fire år, hvis man skal opfatte den seneste opgørelse fra Danmarks Statistik som en holdbar tendens. Industriens sæsonkorrigerede omsætning har godt nok været markant faldende på det seneste, og det kan skyldes engangsforhold. Det kan også skyldes de betydelige svagheder, som nu begynder at være synlige i emerging markets og USA. Seneste IFO og ZEW indikatorer for Tyskland peger også nedad.
Den positive del af historien er, at annonceomsætningen har udviklet sig ganske stærkt i 2. kvartal. Måske fordi der var en vis optimisme fremmet af Nationalbankens og den tidligere regerings budskaber om, at nu var det økonomiske opsving der. Den negative udvikling i privatforbruget i 2. kvartal viser i hvert fald, at annoncørerne, der er gået efter salg til private danskere ikke har fået meget ud af de ekstra reklamekroner. Tallene fra Dansk Mediaindex viser, at dagbladenes annonceomsætning fortsat dykker kraftigt, men faldet her blev altså mere end modsvaret af fremgang i annonceomsætning på TV-reklamer, i radio og lokal- og ugeaviser, samt anden digital, dvs. internet.