Det er ikke sjovt at være Lundbeck-aktionær i disse dage, men der bør ikke gå lang tid, førend det bliver sjovere igen. I 1. halvår 2022 ventes vigtige Alzheimer-data, som bør trække interesse til aktien forud for dataaflæggelsen og ikke mindst efterfølgende, hvis data er gode.
Forklaringen på vores optimistiske/opportunistiske tilgang er egentlig ret simpel: Lundbeck aflægger snart fase 3 data fra det vigtige studie med Rexulti. Rexulti er ikke en mirakelkur indenfor Alzheimers, men mindre kan også gøre det indenfor dette enormt svære og kæmpemæssige sygdomsområde, som hungrer efter medicinske fremskridt.
Milliard-potentiale i Alzheimers
I juni blev det første nye stof indenfor området i næsten 20 år godkendt af de amerikanske lægemiddelmyndigheder FDA. Det skete, da amerikanske Biogen efter en meget omskiftelig udviklingsproces lykkedes med at få godkendt stoffet Aduhelm.
Biogen steg indledningsvis med næsten 50 procent på godkendelsen, og selvom der givetvis var et element af eufori i stigningen, så fortæller den alligevel tydeligt, hvilke værdier der er på spil i Alzheimers-indikationen.
Et andet eksempel er Eli Lilly, som den 11. januar aflagde gode Fase 2 data med deres Alzheimersstof, hvilket resulterede i en markedsværdistigning på 100 mia. kr. Til sammenligning har Lundbeck aktuelt en markedsværdi på 33 mia. kr.
Med baggrunden på plads er det ikke sært, at investorerne står parate til at købe sig ind i Lundbeck med tanke på, at fase 3 data fra deres Rexulti-kandidat forventes klar i 1. halvår 2022. Mere præcis er man ikke endnu, men estimatet er april 2022.
Året startede med en solid stigning i Lundbeck, som i hvert fald delvist bør kunne henføres til de foreløbige udmeldinger fra studiet. De forventede data blev dog ikke fremlagt, og kursen faldt med 10 procent.
Med til historien hører også, at stoffet har fejlet i tidligere fase 3 studier, og konklusionen om det nye fase 3 studie kan enten være, at sandsynligheden for et nyt flop er endnu højere, eller at studiet er designet så godt og præcist som muligt i forhold til at indfri målene med høj statistisk sikkerhed. Vi hælder mest til det sidste.
Den øvrige forretning
Lundbeck er meget andet end et vigtigt fase 3 projekt. Halvårsresultatet viste vækst i de såkaldte strategiske brands, som er de store lægemidler, hvor der fortsat er en lang patentbeskyttelse. I hovedreglen hen omkring 2030.
Senest ankomne er migrænemidlet Vyepti, og her startede lanceringen, da corona brød ud sidste forår. Omsætningsvæksten følger derfor næppe de oprindelige planer, men udmeldingen er, at lanceringen følger planen for i år. I 2. kvartal nåede Vyepti 101 mio. kr. i omsætning mod 76 mio. i 1. kvartal og 51 mio. i 4. kvartal 2020.
De strategiske brands udgør med 4,4 mia. kr. i omsætning i 1. halvår nu ca. halvdelen af omsætningen.
Halvårsresultatet bød også på en opdatering på Northera, som er gået af patent i februar i år og omsatte for 2,5 mia. kr. i 2020. Salget faldt med hele 86 procent i 2. kvartal, og Lundbeck forventer nu, at salget vil falde med mere end 80 procent i 2. halvår og omkring 75 procent for helåret.
Det er noget mere end det oprindelige estimat fra februar på omkring 50 procent. Northera var sammen med et fejlet fase 2 studie med Rexulti indenfor borderlineforstyrrelse de kedelige nyheder i regnskabet.
Midt-encifret årlig vækst næste 6-8 år
Fremadrettet forventer Lundbeck stadig at kunne levere en midt-encifret årlig vækst i omsætningen de næste 6-8 år og fra 2024 at kunne levere en acceptabel EBIT-margin på minimum 24 procent. Denne målsætning kan nås uden succes i Alzheimers med Rexulti, men kræver dog succes med Vyepti.
Der er således rimelige udsigter for den underliggende kerneforretning, og selvom pipelinen af nye lægemidler er tynd og sårbar, så forventer vi, at man via partnerskaber og/eller opkøb vil kunne udvide både produktpalette og pipeline de kommende år. Selskabets kommunikation er i hvert fald tydelig på det område, og man skal næppe blive overrasket over at se flere opkøb.
Der er stort fokus på business development, og den rentebærende gæld er ved at være barberet godt ned igen.
Estimater
Konsensusestimaterne peger p.t. i retning af en omsætningsvækst på 4 procent, 8 procent og 11 procent for de næste tre hele år.
EBIT-marginen forventes at stige fra 13,1 procent i år til 15,5 procent i 2022, og helt henne i 2024 ligger estimatet på 25,5 procent. I grove træk modsvarer det en fordobling af indtjeningen pr. aktie fra 7,6 kr. i år til 13,6 kr. i 2023. Og næsten en tredobling til 20,3 kr. i 2024.
I det perspektiv er det lidt svært at se, hvorfor Lundbeck skulle være så ”hadet” af investorerne, som den aktuelle kurs ellers indikerer. Der synes at være en rimelig bund i den nuværende forretning. Man skal tilbage til 2015 for at finde så lave kurser som den aktuelle, og med bunden i kus 180 for alvor brudt er spørgsmålet, hvor næste bund ligger?
Vi har Rexulti fase 3 data i 1. halvår 2022 for øje, og finder det oplagt at opbygge en position i Lundbeck-aktien over et par delkøb, hvis kursen skulle fortsætte yderligere ned. Der bør komme en modreaktion før eller siden og ikke mindst en tilbagevenden af spekulanter, som har øjnene stift rettet mod fase 3 data.
Vi fastholder et kursmål på 250, som med lidt god vilje kan nåes, inden fase 3 data fremlægges. Såfremt vi ser positive data bør kursen hedde 300 eller mere.
Steen Albrecthsen
Aktuel kurs: 170,00
Kursmål (6-9 mdr.): 250,00
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her