Mærsk i holdningskifte om CO2-reduktioner: Mærsk erkender nu åbent, at shippingsektoren mere end nogensinde har behov for regulering og lovstramninger, hvis reduktion af drivhusgasser fra shippingsektoren for alvor skal skubbe på og levere i forhold til Paris-aftalen om CO2-reduktioner.
Faldende indtjening, stigende energiforbrug og øget udslip af drivhusgasser fra især Mærsk Line får nu A.P. Møller–Mærsk-koncernen til eksplicit at adressere løsningen på klimakrisen. I Mærsks sustainabilty report 2016 markerer virksomheden et holdningsskifte i forhold til CO2-reduktioner.
Man kan spørge, hvorfor erkendelsen kommer netop nu, hvor selskabet står over for en større strategisk transformation og efter et regnskab, der viser faldende omsætning og indtjening. Tilfældigt er det nok ikke.
”Årets resultat betyder, at mulighederne for yderligere forbedringer flader ud. Vi har været førende på denne indsats i branchen og kan se, at for skibsfarten er effektivitet ikke nok, hvis branchen skal afgive sin rimelige andel til Paris-aftalen. Innovation i forhold til design og propositioner er nødvendig. Det vil både kræve offentlige og private investeringer og nye regler, hvis vi skal accelerere de nødvendige investeringer,” siger John Kornerup Bang, head of sustainability strategy & shared value projects, Sustainability Transport & Logistics Division i A. P. Møller-Mærsk.