Ventureselskabet Sunstone Life Science har med sine første venturefonde høstet store succeser. Selskabet lærte dog også, hvilke markedssegmenter, der ikke faldt inden for den tidsramme på fem til ti år, som ventureselskaber normalt arbejder med. Det førte til en skærpet investeringsstrategi, som selskabet forventer sig meget af.
Målt på de sidste tre år ligger venturefonden Sunstone Life Science Venture Fund I ganske godt placeret i forhold til konkurrenterne i det danske marked. Målt over de sidste tre år har fonden i snit haft indtægter på 117,3 mio. kr.
Alligevel har den sammen med sin søsterfond Sunstone Life Science Fund II været dyre lærepenge for ventureselskabet Sunstone Life Science.
”Vi havde nogle fantastiske succeser med Zealand Pharma, Nuevolution, Zymenex og Santaris Pharma. Men der var også selskaber som Atonomics og Chempaq, der ikke gik så godt. Faktisk var der ingen selskaber indenfor diagnostik og medicinsk teknologik, som gav afkast af investeringerne,” siger Søren Lemonius, managing general partner i selskabet.
Betydelig risiko
Han peger på, at et ventureselskab som Sunstone Life Science udvikler selskaber til enten IPO eller salg til andre virksomheder. Problemet med selskaber, der udvikler diagnostik og medicinsk teknologi, er, at køberne er mere interesseret i at købe omsætning og kunder fremfor at investere i lovende teknologier.
”Det er i modsætning til den farmaceutiske industri, der gerne køber nye teknologier, hvis de finder dem lovende. Men det betyder, at når man som tidlig investor investerer i ny teknologi inden for diagnostik og medicinsk teknologi, er der langt til kommercialiseringen. I vores branche betyder det, at du både skal bære en betydelig risiko for at udvikle teknologien, sammen med en regulatorisk og kommerciel risiko,” siger Søren Lemonius.
Efterfølgende gennemførte Sunstone Life Science en bredere analyse for at finde ud af, hvordan deres resultater passede med investeringer i den type selskaber generelt på det europæiske marked. ”Vi så på, hvad der havde været af succeser på diagnostikområdet og medicinsk teknologi, som vel at mærke falder inden for rammerne af, hvordan venturekapital arbejder. Set med de briller, udelukkede det stort set alle succeser inden for de to områder fra venturekapitalmarkedet,” siger Søren Lemonius.
Europæiske økosystem
Som et eksempel peger han på Chempac, der i dag er en etableret virksomhed, men som med det hele tog op mod 22 år at bringe frem til det stade i dens udvikling. Altså en tidshorisont, der ligger langt uden for den tidsramme, en normal venturefond arbejder med.
”Men kan så spørge, hvorfor vi ikke havde set det, inden vi gik i gang i 2007 og årene efter. Svaret er, at det havde vi ikke, fordi da kiggede vi ud i hele verden, herunder USA, hvor den type selskaber har klaret sig godt. Vi havde bare ikke taget højde for, at det amerikanske økosystem er helt anderledes end det europæiske,” siger Søren Lemonius.
Han vurderer, at der på det amerikanske marked for diagnostik og medicinsk teknologi er langt flere og mere tålmodige investorer, samtidig med, at der findes større knudepunkter for udvikling af den type teknologier. Det findes ikke i Europa, hvorfor Sunstone Life Science ikke er det eneste ventureselskab, som har trukket sig væk fra det marked herhjemme, påpeger han.
Skarp investeringsstrategi
Til gengæld udgjorde tidlige investeringer i udvikling af nye lægemidler en ganske anden forretningscase, og det er i dag Sunstone Life Sciences fokus. ”Vi fik en stærkere og mere skarp investeringsstrategi ud af de første fonde,” siger Søren Lemonius.
Søren Lemonius understreger dog, at han ikke vil udelukke, at tingene kan have ændret sig, eller at andre venturefonde kan få et bedre resultat end f.eks. Sunstone Life Science Venture Fund I og II, der begge er født i 2007 som en udløber af Vækstfondens indsats på dette felt. Ser man på resultaterne de sidste tre år, er Sunstone Life Science Fund II at finde i bunden af ranglisten. Dog forventer Søren Lemonius, at der også her er en række selskaber, som vil klare sig godt over de næste år.
Peder Bjerge
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her