Børsnoterede virksomheder med en vis grad af CSR-profil har de bedste betingelser for at reducere sine kapitalomkostninger fra de finansielle markeder via filantropiske initiativer. Det viser et omfattende forskningsprojekt af amerikanske Fortune 1000-virksomheder, som Melbourne Business School og University of Melbourne har gennemført. Forskningsprojektet, der blev offentliggjort den 23. februar 2017. Det skriver erhvervsmediet Erhvervsfilosofi.dk i deres seneste udgivelse.
Det er et relativt både velkendt og anerkendt fænomen, at filantropiske aktiviteter i en vis udstrækning kan øge en virksomheds anseelse og brandværdi i forhold til medarbejdere, kunder, offentlige institutioner og andre ’blødere’ samarbejdspartnere.
Mere usikker er forskningsteorien og de empiriske erfaringer, hvorvidt filantropiske projekter overhovedet har nogen signifikant indflydelse på investorernes prissætning og risikovurderinger, og dermed om virksomhedernes filantropiske initiativer reelt kan reducere kapitalomkostningerne fra kapitalmarkedet.
Den problemstilling har tre forskere nu undersøgt mere indgående gennem observationer af filantropiske bidrag og omkostninger fra amerikanske Fortune 1000-virksomheder i perioden 2006 og 2011. Oplysningerne er sammenlignet med virksomhedernes aktieudvikling i samme periode, og kapitalomkostningerne er opgjort efter Gebhardts metode, implied cost of capital.
Fravælges de virksomheder, der ikke donerer finansielle bidrag til filantropiske projekter overhovedet viser det sig, at kapitalomkostninger har en negativ korrelation til filantropiske udgifter. Med andre ord kan forskerene konkludere, at de virksomheder, som har højtudviklede filantropiske programmer, får rabat fra investorerne på kapital. Studiet viser i konkrete tal, at for hver 51 millioner dollar benyttet på filantropi, svarende til én standardafvigelse i det statistiske materiale, reduceres virksomhedernes kapitalomkostning tilsvarende med 3,9 millioner dollar.
De australske forskere finder desuden, at virksomheder med en svag og tvetydig CSR-identitet får langt større rabat på kapital for filantropiske aktiviteter. Samlet opnår denne gruppe virksomheder fra filantropiske initiativer en besparelse på kapitalomkostninger, der er fem gange så stor som gennemsnittet af alle virksomheder, der har filantropiske programmer. Konklusionen er altså, at de lavthængende frugter er langt mere fordelagtige at plukke gennem donationer og velgørenhed for svage CSR-virksomheder end de er for stærke CSR-frontløberne.