SAS har med udsigten til endnu mere omstrukturering og effektivisering holdt kursen oppe efter et betragteligt underskud og et historisk lavt passenger yield i regnskabsårets første kvartal. SAS er blevet et eksempel på, hvordan mange moderne organisationer uafbrudt må forandre sig.
Der kommer aldrig en varig ”løsning” for SAS. Når SAS-aktien steg 2 procent efter, at regnskabet for første kvartal blev fremlagt onsdag, var det ikke mindst fordi selskabet talte om endnu flere forandringer, besparelser og effektiviseringer. Sådan som det er sket igen og igen gennem de seneste femten år.
Resultatet for regnskabsårets første kvartal (november-januar) var i sig selv mindre end overvældende med et resultat før skat på 697 mio. skr., mod 309 mio. skr. i samme periode sidste år og med et passenger yield (omsætningen fra passagerbefordring / antallet af passagerer ganget den distance, der bliver fløjet, målt i kilometer), der med 0,90 mod 1,02 året før var historisk dårligt. Forventningen om et positivt ordinært resultat før skat blev opretholdt.
Svag aktieudvikling
Selskabet har sidste regnskabsår gennemført en plan, der skal forbedre indtjeningen med 1,3 mia. skr. om året, og i år gennemføres en plan, der yderligere skal forbedre indtjeningen med 1,5 mia. skr. Resultatet for første kvartal og SAS-aktiens udvikling viser, at der nu skal mere til. For selv om aktien steg lidt, er den stadig faldet kraftigt over de seneste 12 måneder. Andre selskaber er også faldet, mens SAS er faldet mest.
Hele artiklen og temaet blev udgivet i Økonomisk Ugebrev Finans nr. 09/2017.
- Er du abonnent kan du tilgå udgivelsen og læse hele temaet. (Hent adgangskode)
- Er du ikke abonnent kan du prøve 3 uger gratis nedenfor, hvorefter du får adgang til hele udgivelsen.