Det har endnu ikke været muligt at få danskerne til at interessere sig for pensionsopsparing på samme måde, som de interesserer sig for boliglån. Mange af pensionskunderne er utilfredse, men uden at kende f.eks. størrelsen af omkostninger.
Globale virksomheder bruger jævnligt Danmark som testmarked, fordi vi har ry for at være kritiske og prisbevidste forbrugere. Men der er en bemærkelsesværdig undtagelse, når vi kø-ber pensionsprodukter. Her er vi ganske vist kritiske, endda ganske utilfredse. Men det er på baggrund af ringe viden om markedet og priserne. Det er ikke en nyhed, at det forholder sig sådan, men det bliver endnu engang dokumenteret i Ugebrevets undersø-gelse blandt næsten 400 pensionsopsparere.
Den fraværende bølgelængde mellem kunderne og pensionsselskaberne er en evig frustration i branchen, men der er endnu ikke nogen, der har fundet tricket til at bryde mønstret, anfører Dorthe Ekmann fra pensionsmægleren Söderberg & Partners. ”Vi interesserer os ikke særligt meget for vores pensionsordninger i Danmark. Det er den næststørste investering, efter boligen. Men mange kender dårligt nok farven på logoet hos det pensionsselskab, man sender pengene til. En del af forklaringen er nok, at selskaberne gør tingene kompliceret, og lovgivningen virker også i den retning. Det er godt, at der er åbenhed, og at der skal gives oplysninger. Men det kan også blive for meget. Vi går jo heller ikke op i, hvor mange processer den mælk, vi køber i supermarkedet, har været igennem – bare den smager godt,” siger Dorthe Ekmann.
For pensionsbranchen er det svært at finde oplivende momenter i Økonomisk Ugebrevs undersøgelse. Det skulle så lige være, at der trods alt er væsentligt flere tilfredse end utilfredse kunder. Men cirka hver femte er enten utilfreds eller meget utilfreds, og dertil kommer, at hver tredje ikke har noget synspunkt i det hele taget. Kundernes ringe entusiasme skal endda ses i lyset af, at deres pensionsordning generelt er noget dyrere, end de tror, den er: Cirka 55 procent mener, at den årlige omkostning er mindre end 6000 kroner. Men det er ifølge Fakta Om Pension snarere tallet fra de billigste pensionskasser. Hos de dyreste udbydere ligger omkostningerne over 10.000 kroner.
Temaet om Top 10 Ranking af Private Banking indeholder:
- Artikel: Pensionskunder er sure – men har ringe viden
- Tabel: Meget spredte bud på ÅOP
- Tabel: Bankernes pensionskunder er mest tilfredse
- Artikel: Bankerne de mest populære “pensionsselskaber”
- Tabel: Danske Bank har færrest utilfredse pensionskunder
- Tabel: SEB pension har færrest utilfredse pensionskunder
- Artikel: Arbejdsmarkedsreformer presser pensionskasser
- Tabel: Arbejdsmarkedspensioner ligger fint i top 5
- Artikel: Nye lavprisprodukter udfordrer branchen
- Tabel: Samlede pensionsopsparinger hos respondenterne
- Tabel: Typer af pensionsopsparinger hos respondenterne
Hele artiklen og temaet blev udgivet i Økonomisk Ugebrev Finans nr. 09/2017.
- Er du abonnent kan du tilgå udgivelsen og læse hele temaet. (Hent adgangskode)
- Er du ikke abonnent kan du prøve 3 uger gratis nedenfor, hvorefter du får adgang til hele udgivelsen.