De store revisionsfirmaer oplever nu så benhårdt prispres på lovpligtig revision til de 100 største selskaber, at deres samlede indtægter herfra er faldende. Branchen som helhed har solid vækst på rådgivning, mens revision nu udgør under en tredjedel af indtjeningen. Chefredaktør Morten W. Langer tegner et billede af tendenserne i toppen af revisionsbranchen.
De store revisionsfirmaer går nu i stigende omfang efter at levere revisionsopgaver for de mindre og mellemstore virksomheder i dansk erhvervsliv samt skatterådgivning og M&A-rådgivning til det store erhvervsliv.
Begrundelsen er enkel: Der er et hårdt prispres på de revisionsopgaver, som leveres til de største erhvervskunder, de såkaldte PIE-selskaber, som typisk er Top 100-virksomheder og finansielle virksomheder.
Holder på kunderne
Revision for de største virksomheder ses ofte som vigtig branding af revisionsfirmaet, og der kæmpes indædt om at få lov til at revidere de største virksomheder. Der er sjældent udbud, fordi reglerne om tvungen rotation endnu ikke virker i Danmark, og fordi de enkelte revisionsfirmaer bider sig fast hos de kunder, de allerede har.
Det gælder også, selvom de skal acceptere at gå ned i revisionshonorar. Eksempelvis har PwC fået et betydeligt lavere revisionshonorar hos DSV sidste år i forhold til året før.
Deloitte er i det seneste regnskabsår gået tilbage i revisionsomsætning på de allerstørste PIE-virksomheder – fra 158 mio. kr. til 147 mio. kr. Et fald på ca. 6 pct. PwC har øget revisionsomsætningen fra de store erhvervskunder marginal It til 290 mio. kr. mod 281 mio. kr. året før.
KPMG øgede sidste år PIE-omsætningen fra 56 mio. kr. til 63 mio. kr. Og selvom revisionsfirmaet på alle kundesegmenter har haft stærk fremgang, halter det alvorligt med at kapre store revisionskunder. Ifølge gennemsigtighedsrapporten har KPMG foreløbig kun følgende store erhvervskunder blandt PIE: Codan (via det tidligere engelske moderselskab), NNIT og Royal Unibrew. De samme som året før.
KPMG’s topchef Morten Mønster siger til Økonomisk Ugebrev, at KPMG gerne vil have flere revisionskunder blandt Top-100. ”Vi vil gerne have flere revisionskunder blandt de 100 største selskaber. Men det er også klart, at der skal være en fornuftig balance omkring risk-return i kundeforholdet. Vi oplever for tiden revisionsudbud, hvor det ikke er attraktivt for os at deltage, fordi priserne på revisionshonorarerne er for lave.”
Fra EY siger CEO Jan C. Olsen, som tiltrådte tidligere på året, at der er behov for en bedre balance mellem indsats og honorar, da indtjeningen på revision af de største virksomheder er under pres. EY har dog som det eneste revisionsfirma præsteret markant vækst i segmentet sidste år. Den såkaldte PIE-omsætning steg sidste år til 177 mio. kr. mod 123 mio. kr. året før. Ifølge EY’s gennemsigtighedsrapport har revisionsfirmaet bl.a. kapret nye kunder som Jyske bank og Jyske Invest samt investeringsforeningen Carnegie, HusCompagniet, Europæiske Rejseforsikring og den børsnoterede fodboldklub AGF.
Jan C. Olsen er dog alt andet end tilfreds med markedsforholdene omkring revisionshonorarer til de store erhvervskunder: ”Vi har oplevet flere års pres på revisionshonorarerne, og det er ikke holdbart i længden. Der er nødt til at blive etableret en bedre balance mellem pris og ressourceindsats i revisionsopgaven. Jeg er ikke i tvivl om, at priserne på revision kommer til at stige igen. Vi har jo også stigende omkostninger til lønninger og compliance, der skal dækkes ind.”
Øgede omkostninger
Jan C. Olsen erkender, at der er muligheder for at effektivisere revisionsopgaverne gennem øget digitalisering og automatisering, både i revisionshandlingen og i virksomhedernes økonomifunktioner. ”Men det kræver også store investeringer hos os at nå dertil, og det bliver vi også nødt til at få finansieret gennem vores honorarer.”
Umiddelbart ser det ud til, at flere af de store revisionsfirmaer i disse år trækker ressourcer over mod rådgivningsopgaverne, hvor lønsomheden åbenlyst er højere end på revision.
Eksempelvis KPMG’s tilbageholdenhed med at byde på revisionsopgaver i Top100-segmentet kan meget vel sprede sig til andre firmaer, hvorved der kan opstå en ny balance mellem udbud og efterspørgsel. Oveni kommer, at man som revisor ikke kan byde på en stribe rådgivningsydelser hos samme firma på grund af uafhængighedsreglerne. ”Vi ser jo en stigende tendens til, at de store virksomheder vælger revision ét sted og rådgivning et andet sted,” siger Jan C. Olsen.
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her