Bemærkelsesværdigt mange topledere og bestyrelsesformænd skiller sig mere end almindeligt ud i Erhvervsfilosofi.dks årlige business intelligence-baserede sproganalyse af C20-selskabernes aktionærbreve (letter from ceo/chairman) i 2016-årsrapporterne.
Ligesom sidste år afviger især topledelserne i Carlsberg, Pandora og TDC sig markant i sprogtone fra de øvrige C20-selskaber. Og i år slutter Trygs bestyrelsesformand, Jørgen Huno Rasmussen, og ceo, Morten Hübbe, Danske Banks Thomas Borgen, formand Per Wold-Olsen for GN Store Nord og William Demants ceo, Niels Jacobsen, sig til gruppen af topledere, der sprogligt overdriver optimismen for at fremme en given forståelse af den virksomhed, de repræsenterer.
I sidste års sproganalyse var flere selskaber mere end normalt selvsikre. Det afslørede de ved at bryde normalintervallet for certainty-ytringer som afspejler, at sproget indikerer beslutsomhed, infleksibilitet, fuldstændigheden og en tendens til, hvis det overdrives, at tale i en belærende tone.
I år er overdrivelserne anderledes. Nu er selvsikkerheden iøjnefaldende mere nedtonet, mens overoptimismen – sprogligt set – får fuld damp under kedlerne. Det viser årets sproganalyse, der er baseret på tekstanalysesoftwaren Diction, der på baggrund af mere end 50.000 tekststykker statistisk måler på sprogtonevariabler