Artikler om, at Danmark, danske fænomener eller København er bedst i verden er blevet en hel selvstændig genre i dansk presse. Ugebrevet Mandag Morgen har indledt en hel kampagne, der skal demonstrere, at nordiske (i virkeligheden: danske) ledere er bedst i verden, mens Finans.dk lige før jul kunne oplyse, at hele verden elsker danske aktier. Ja, hvorfor ikke. Man kan hurtigt google sig til blandt andet, at Danmark er bedst i verden til it, til at udvikle grønne virksomheder, til at skabe gode forretningsforhold, til at skabe et godt liv på landet – og at ål har det bedst i Danmark. Professorer kan skabe en karriere ved at bevise, at for eksempel danske virksomheders ejerforhold eller dansk demokrati nok er blandt de bedste i verden. Danmark er også et fortræffeligt effektivt land på mange områder, og en smule national selvtillid skader nok ikke. Men pressens dækning er med til at forstærke mange danskeres stærke – men urealistiske og lidet selvkritiske – opfattelse, at hele verden bør lære af Danmark. Hvad med en ny genre, der handler om, hvad Danmark kan lære af andre lande? Men den slags er der måske ikke læsere til.
