PFA’s storstilede 2020-plan risikerer at blive lagt i graven inden for blot et år. Planen udsprang, da den nye direktør Allan Polacks kort tid efter sin tiltræden overraskende meldte ud i medierne, at han ikke kunne finde et idegrundlag for Danmarks største pensionsselskab.
Men planen skal også ses i lyset af, at Polack fra dag ét på jobbet kom i en sand mediestorm over et PFA, der ikke behandlede alle kunder ens. PFA havde brugt gamle kunders penge til at få nye kunder ind. Det førte til et stort nederlag for PFA i Erhvervsankenævnet og tilbageførsel af 800 mio. kr. til gamle kunder. Det er på det grundlag, planen er udarbejdet.
Derfor kan man i strategiplanen – der netop er fremlagt – læse, at vækst nu kun er et ”supplerende mål” i PFA. Om et nyt PFA, der skal være ”fair”, ”ansvarligt” og give kunderne ”en ordentlig behandling”. Og i det hele taget være mere omkostnings- og kundefokuseret frem for kun at gå efter vækst – modsat strategien under den tidligere direktør Henrik Heideby.
Læs hele artiklen i Økonomisk Ugebrev Finans/CFO nr. 2.