Novo Nordisk vil i de kommende år ikke blot arbejde hårdt for at finde fremtidens diabetes- og fedmemedicin. Medicinalkoncernen vil også forsøge at udvikle en stribe nye mediciner, og topchef Lars Fruergaard Jørgensen har allerede investeret tocifrede milliardbeløb i nye projekter. Vil det fungere? Novo Nordisk har før forsøgt at gøre sig mindre afhængig af kerneforretningen – med beskedne resultater, skriver fagredaktør Morten A. Sørensen i denne analyse.
Novo Nordisk skal have et bredere fundament at bygge fremtiden på. Det var et centralt budskab fra koncernens kapitalmarkedsdag i begyndelsen af marts. Koncernen har sikret sig gode muligheder for ekspansion – men det betyder også, at den nu vælger at tage betydelige nye kommercielle og forretningsmæssige risici.
Fremover skal koncernen satse på udvikling af nye diabetes- og fedmemidler. Men også på ny blødermedicin og i øvrigt – og det er det afgørende – af medicin mod flere forskellige kroniske sygdomme. Resultatet af topchef Lars Fruergaard Jørgensens storstilede plan kan blive et Novo Nordisk, der i slutningen af dette årti breder sit fundament betydeligt ud og bliver en af verdens rigtigt store pharmavirksomheder.
Allerede i 2021 købte Novo Nordisk op som aldrig før. Udviklingsprojektet PRX004 blev købt for 7,5 mia. kr., og selskabet Dicerna, med en række spændende udviklingsprojekter, blev købt for 22 mia. kr. Desuden varslede koncernen i december en investering på 17 mia. kr. i anlægget i Kalundborg, så koncernen får mere kapacitet til at fremstille nuværende og nye fremtidige medikamenter.
Aktieanalytikerne forventer nu, at Novo Nordisk fremover vil bruge flere penge på forskning og udvikling (F&U). En del af forklaringen på Novo Nordisks enestående indtjeningsevne har netop været, at udgifterne til F&U generelt har slugt en mindre del af omsætningen end i andre store pharmavirksomheder. Så der er tale om en ny tilgang, som analytikerne umiddelbart ikke bryder sig om.
Grund til eftertanke
Der er altså god grund til eftertanke: Novo Nordisk har tidligere forsøgt at satse udenfor kerneområdet diabetes- og fedmebehandling, altså i koncernens Biopharm-segment. I Biopharm stod blødermedicinen NovoSeven og væksthormonet Norditropin i 2021 for tilsammen 14,5 mia. kr. ud af en samlet omsætning på 141 mia. kr. De illustrerer, at Novo Nordisk har svært ved at finde nye muligheder udenfor diabetes- og fedmebehandling: Novoseven og Norditropin er begge lanceret for omkring 25 år siden.
Novo Nordisk har flere gange forsøgt at brede produktpaletten ud: Virksomheden tabte for eksempel op til årtusindeskiftet et betydeligt beløb på forsøget på at udvikle et middel mod knogleskørhed og skabe en ny søjle, der skulle stå for midler mod kvindesygdomme. Det projekt blev helt opgivet i 1998. En videreudvikling af Norditropin, så dette middel også kunne bruges til behandling af knoglebrud, blev droppet i 2005.
Den tidligere topchef Lars Rebien Sørensen varslede desuden i 2008 ”en forholdsvis aggressiv organisk satsning” på en langtidsplan for midler mod inflammation. Novo Nordisks egen organisation blev udvidet, og Novo Nordisk søgte tilsyneladende ivrigt efter relaterede opkøbsmuligheder indenfor inflammation, psoriasis, leddegigt og mave-tarmlidelser. Den plan blev droppet i 2014, og der blev i den forbindelse nedlagt 400 forskningsjob.
Man kan spørge: Hvorfor skal Novo Nordisk nu igen forsøge sig med nye aktiviteter, når virksomhedens track record er så forholdsvist skuffende? Når der nu er solid vækst i de eksisterende produkter, ikke blot i de fortsat meget lovende semaglutid-produkter men også i den traditionelle insulinforretning, der ifølge virksomheden i dag rummer ”masser af vækstmuligheder ”.
Det er naturligvis et spørgsmål om afvejning af risici. Risikotagning er en del af det at drive virksomhed. Og der er vel ingen danske virksomheder, der bedre formår at satse storstilet på fremtiden end Novo Nordisk med sin hidtil stadigt voksende pengestrøm fra driftsaktiviteter – der i 2021 nåede 55 mia. kr.
Med satsningen kan Novo Nordisk gradvis ændre status. Positionen som en indtjeningsmaskine, der leverer stadigt højere overskudgrader og et stabilt og meget højt kapitalafkast, vil i højere grad blive udfordret. Disse nøgletal er allerede under pres, og Novo Nordisk vil sandsynligvis blive en mere ”almindelig” pharmavirksomhed i de kommende år.
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.