Folketinget behandler for tiden lovforslag om skærpelse af krav om måltal og politikker for kvinder i erhvervslivet, som omfatter, at Erhvervsstyrelsen skal oprette en oversigtsside på virk.dk, hvor de 2200 selskabers måltal og faktiske kvindeandel fremgår. Forslaget møder massiv kritik i erhvervsorganisationerne. Det kaldes vildledende og frygten er, at det kommer til at virke som en offentlig gabestok.
I lovbemærkningerne til det foreliggende lovforslag beskrives det nye initiativ med en offentlig oversigtsside sådan: ”Der foreslås krav om opmærkning af oplysningerne til brug for den digitale indberetning af årsrapporten. Dermed vil oplysningerne blive tilgængelige i et digitalt læsbart format, som kan tilgås via hjemmesiden www.virk.dk ”.
Videre hedder det: ”For at fremme ambitionsniveauet blandt virksomhederne og skabe gennemsigtighed om, hvilke virksomheder, der har en ligelig kønsfordeling eller ikke har en ligelig kønsfordeling, foreslås det at offentliggøre informationer om kønsfordelingen og målsætninger ét sted og gøre dem offentligt tilgængeligt på en hjemmeside.” Hensigten er, at investorer, forbrugere og andre interessenter let vil kunne identificere de virksomheder, som har og ikke har en ligelig kønsfordeling. ”Det skaber et incitament for at fremme en ligelig kønsfordeling i virksomhederne”, hedder det.
Flere erhvervsorganisationer opfatter indirekte forslaget som offentlig pression, der baseres på et usagligt grundlag, da der er tale om at sammenligne æbler og pærer. I et høringssvar skriver DI, at ”transparens er vigtig, med henblik på at virksomheder kan lære af hinanden for at sikre en bedre kønsbalance.” Deling og inflation på en hjemmeside ”skal have til formål at vise best practice frem for at blive en offentlig gabestok”.
I et høringssvar skriver Dansk Erhverv, at organisationen finder det ”vildledende, hvis virksomheder på den omtalte hjemmeside skal sammenlignes på tværs af brancher.” Organisationen skriver, at kvindeandelen i de forskellige ledelseslag varierer meget fra branche til branche, og ”nogle brancher har langt nemmere ved at tiltrække kvindelige ansatte end andre.” Det påpeges, at der derfor også er forskel på fødekæden til de enkelte brancher.
Danske Erhverv henviser til, at der indenfor kultur, fritid og anden service er 29 procent kvindelige direktionsmedlemmer og 34 procent kvindelige mellemledere. Eksempelvis indenfor byggeri og anlæg er der kun ni procent kvindelige mellemledere.
Fra Dansk Erhverv siger CSR chef Marlene Thiele, at det ikke giver meget mening, hvis myndighederne på den nye oversigtsside med de enkelte virksomheders måltal og faktiske kvindeandel blot offentliggør de nøgne taloplysninger. ”Det vil jo være det samme som at sammenligne æbler og pærer. Som minimum bør der også offentliggøres oplysninger for gennemsnittet indenfor de enkelte brancher. Og så kan eventuelle interessenter jo se, om de enkelte virksomheder ligger foran eller efter branchegennemsnittet”, siger hun.
Fra DI siger seniorchefkonsulent Lars Frolov-Hammer, at det samlede regelsæt bør afspejle virksomhedernes udfordringer og forskellige situationer. ”Virksomhedernes mulighed for at forklare sig skal være reel. Ud over branche- og uddannelsesmæssige udfordringer kan selvvalgt fratræden af et kvindeligt ledelsesmedlem være årsag til, at en virksomhed ikke når sit mål”, siger han.
Organisationen Lederne synes generelt ikke, at det fremsatte lovforslag er vidtgående nok. Om det konkrete forslag med en ny hjemmeside hedder det, at ”lederne støtter forslag om, at der etableres et benchmarking system for virksomheder omfattet af lovgivningen (ca. 2200 virksomheder. Red)”
Videre oplyses det, at ”det er afgørende, at den nye hjemmeside giver indblik i danske virksomheders arbejde med kønsmæssig diversitet (…) Det skal være muligt at se, hvilke virksomheder, der rykker mest på ligestillingen (…) Det er en relevant måde at fremme best practice og virksomheder kan lære af hinanden.”
Ifølge lovbemærkningerne er den endelige udformning af den nye hjemmeside endnu ikke på plads, og der udestår, efter lovens vedtagelse, altså et slagsmål mellem Erhvervsstyrelsen og erhvervsorganisationerne om, hvilke oplysninger, den skal omfatte. Det fremhæves dog, at hjemmesiden også skal indeholde måltal for kvinder i de andre ledelsesniveauer under direktionen.
Lovforslaget ventes endeligt vedtaget i Folketinget den 19. april.