Rating af aktiemæglere, investorer: De børsnoterede selskaber har i flere tilfælde et noget andet syn på mæglernes aktieanalyser og rådgivning til de professionelle investorer, end disse investorer selv har. Fænomenet ses især for de mellemstore mæglere.
Overvejer man at bestille bord på en restaurant, man ikke har prøvet før, er det interessant at vide, hvordan andre kunders oplevelse har været. Den information er nu om dage frit tilgængelige på Trustpilot. En anden og nok så relevant information leder man derimod forgæves efter: Hvad restaurantens eget personale og leverandører virkelig tænker. Det er på sin vis dem, der bedst kender råvarernes kvalitet og kokkenes evner.
Det er netop et sådant informationsvakuum, vi på Økonomisk Ugebrev udfylder med vores BørsmæglerRating på aktiemarkedet. Vi har bl.a. spurgt porteføljemanagerne, der er kunder hos mæglerne, hvordan de vurderer mæglernes rådgivning om danske aktier, herunder de skriftlige aktieanalyser. Men vi har også bedt IR-ansvarlige i de selskaber, der står bag de aktier, det hele handler om, om at give deres vurdering af rådgivningen til investorerne. Man kan oversætte det til: Hvem ville de IR-ansvarlige selv søge rådgivning hos, hvis de var i markedet som købere, og ikke som sælgere?
Det viser sig, at der er ganske store forskelle.
For de to storbanker, der ligger forrest i ratingen, giver de IR-ansvarlige en lidt højere bedømmelse, end porteføljemanagerne gør. Men for de tre andre mæglere, der har fokus på institutionelle investorer – SEB, Carnegie og ABG Sundal Collier – ligger de IR-ansvarliges bedømmelse rask væk et halvt karakterpoint eller mere, ud af fem, over porteføljemanagernes bedømmelse.
Det gør særligt en forskel for SEB. På spørgsmålet om kvaliteten af rådgivningen ligger mægleren á point med Nordea på andenpladsen i bedømmelsen fra porteføljemanagere. Men på bedømmelsen fra IR-managerne er SEB klart foran Nordea, og den bider endda Danske Bank i haserne.
For AGB Sundal Collier betyder den bedre bedømmelse fra de IR-ansvarlige, at den lægger luft til Sydbank, Jyske Bank og Nykredit Bank. For disse er historien en anden end for de fem store på det professionelle marked. Deres primære fokus er på at servicere privatkunder. De får derfor væsentligt færre bedømmelser end de fem store, og en direkte sammenligning i bedømmelserne mellem de to grupper af mæglere skal tages med et stort gran salt.
Det ændrer dog ikke ved, at ABG Sundal Collier i år ligger væsentligt under de fire direkte konkurrenter. Der er imidlertid en forklaring på det: Det norske finanshus mistede fra september til januar fire af sine seks aktieanalytikere i Danmark. Tre erfarne navne er ansat i stedet – medicinalanalytikeren Morten Larsen er vendt tilbage, mens de to erfarne analytikere Peter Sehested og Stig Frederiksen er hentet ind fra henholdsvis Handelsbanken, og en stilling som IR-ansvarlig i Mærsk. Også en finansanalytiker er man i færd med at rekruttere, oplyser head of sales Morten Raunholt Eismark.
”Sammenlignet med vores fire direkte og dygtige konkurrenter er vi ikke tilfredse med vores placering. Vi har i andet halvår udskiftet fire ud af seks analytikere og styrket holdet i processen. Det trækker bare ned i vores karakterer, at nyansatte analytikere hos investorerne starter fra nul, uanset hvor erfarne de er fra tidligere jobs. Men investorerne vil opleve en forbedret service, når det nye hold er helt på plads, og vi kommer stærkt tilbage,” siger han.
Sten Thorup Kristensen
Sådan har vi gjort
Økonomisk Ugebrevs BørsmæglerRating på aktiemarkedet er baseret på input fra 24 porteføljemanagere og 28 IR-managere.
Respondenterne er anmodet om at give dels en overordnet vurdering af mæglerhusene, dels en vurdering af deres rådgivning om investeringer, herunder analyser, og dels, for porteføljemanagernes vedkommende, en vurdering af serviceniveau ved praktiske opgaver.
De præcise spørgsmål lyder: 1) Angiv venligst, hvordan du overordnet bedømmer kvaliteten af deres servicering af professionelle investorer på det danske aktiemarked, som du selv oplever den. 2) Angiv venligst, hvordan du bedømmer kvaliteten af bankernes/mæglernes rådgivning og skriftlige analyser om køb eller salg af danske aktier. 3) Angiv venligst, hvordan du bedømmer bankernes/mæglernes serviceniveau og kompetencer i henseende til praktisk ordreudførelse, f.eks. håndtering at større aktiehandler.
Alle svar er givet på skalaen fra 1 til 5, hvor 5 er bedst. Vi har spurgt til de banker/mæglere, der har aktieanalytikere i Danmark. Dog har vi efter aftale med Handelsbanken, der som bekendt er ved at forlade det danske bankmarked, undladt denne. Handelsbanken har danske analytikere ansat, men de arbejder nu fra Stockholm. Der er for øvrigt heller ingen respondenter, der angiver at købe rådgivning om danske aktier fra Handelsbanken.
Respondenterne er anmodet om kun at afgive bedømmelser, når de mener, at de har den fornødne viden hertil. Dette indebærer færre besvarelser, men til gengæld besvarelser af højere kvalitet, hvor bedømmelserne ikke er funderet på rygter eller andenhåndsviden.
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her