Efter meldingen om, at den store danske elektronikkæde FONA er gået i betalingsstandsning, har der været mange analyser af, hvad der gik galt for virksomheden. I bund og grund handler forklaringerne om, at virksomhedens omkostningsstruktur har været alt for tung, at den ikke i tilstrækkelig omfang adskilte sig nok fra de store konkurrenter, Elgiganten og senest nye Power, når det gælder kundeservice, oplevelse og produktudbud. Hertil kommer, at de nye megastores og de rene internetbutikker har langt skarpere priser, mere brugervenlige brugerflader på internettet og en langt mere aggressiv, moderne og vedholdende markedsføring.
FONA har simpelthen udsultet sig selv der, hvor der burde satses ekstra ressourcer, og samtidig fastholdt en forældet og ulønsom strategi. Elektronikkæden er af kunderne blevet oplevet som støvet uden særlig servicekvalitet og endda dyrere, end den i realiteten er.
Læs hele artiklen i Økonomisk Ugebrev Finans/CFO nr. 6.