Carlsberg vokser kraftigt i Vesteuropa og vil også satse mere på andre vestlige markeder. Fremgangen kommer på et gunstigt tidspunkt. Efter det kommende salg af de russiske aktiviteter bliver Carlsberg nemlig endnu mere afhængigt af et andet autoritært regime, det kinesiske. En geografisk rebalancering kan gøre koncernen større ikke bare i Asien, men også i verdensdele, hvor Carlsberg ikke før har satset betydeligt – Australien og Nordamerika, skriver fagredaktør Morten A. Sørensen i denne analyse.
Carlsberg står overfor en ny epoke og kan – efter to årtier med satsning på især Rusland og Kina – nu igen blive mere orienteret mod vest. Nye satsninger i Vesten – i Vesteuropa, i Australien og i Canada – kan skabe en sundere geografisk balance i Carlsberg. Topchef Cees ’t Hart ser i sin strategiplan Sail’27 et godt redskab til denne rebalancering.
Drikkevaregruppens regnskab for første kvartal 2022 underbygger opgaven. Tallene viser, at Carlsberg allerede oplever stærk fremgang i Vesteuropa, ikke mindst understøttet af de betydelige opkøb i 2020.
Koncernens samlede omsætning er i første kvartal vokset organisk med 23,6 procent til 14,9 mia. kr., hvilket er den hidtil største Q1-omsætning, Carlsberg har præsteret, selvom Rusland nu er taget ud af opgørelsen. Det er især en organisk vækst på 36,2 procent i Vesteuropa, der driver koncernen frem.
Den vækstrate – som konkurrenten Heineken kan matche – vil falde. Generelt er drikkevaremarkedet i Vesteuropa præget af et rebound efter corona-nedturen og af bryggeriernes overraskende pricing power, der for Carlsberg har ført til en stigning i omsætningen per hektoliter på 18 procent.
Men udviklingen er også et resultat af nyt liv i et vesteuropæisk marked, der har været anset for stagnerende, og for Carlsbergs gode evne til at satse rigtigt med nye målrettede opkøb.
Afsætningen i Vesteuropa lå i første kvartal over 900 mio. kr. højere end afsætningen i Asien, hvor omsætningen i de to områder i første kvartal 2021 var omtrent lige store. Det russiske frasalg betyder et omsætningstab på over 6 mia. kr. årligt og en engangsafskrivning på 9,5 mia. kr. Men det betyder også, at Kina kommer til at fylde betydeligt mere i Carlsbergs forretning.
Med andre ord: Carlsberg har for alvor oplevet, hvad lande- og omdømmerisiko betyder, og at investeringer i lande med autoritære regimer, med geografisk ekspansionslyst og med problemer med menneskerettigheder kan blive til et alvorligt problem. Men samtidig må koncernen konstatere, at den bliver forholdsvist mere afhængig af Kina. Det dynamisk voksende salg i Kina kan nu komme til at udgøre over 20 procent af Carlsbergs omsætning og andelen af indtjeningen endnu mere.
Carlsberg vil fortsætte med at investere i kinesisk vækst, men indikerede også efter fremlæggelsen af salgstallene for første kvartal, at investeringer andre steder skal afbalancere porteføljen. I Asien vil Carlsberg gerne satse mere i Vietnam og Indien. I Europa vil koncernen gerne genvinde tabte markedsandele og indtjening i Frankrig. Og i Schweiz og Storbritannien ses henholdsvis Feldschlösschen og Carlsberg-Marstons som gode platforme for mere vækst.
Endnu en ny epoke
Med afhændelsen af Carlsbergs store forretning i Rusland åbner en ny epoke for drikkevarekoncernen. Det var også tilfældet, da Carlsberg med overtagelsen af halvdelen af Scottish & Newcastle i 2008, og dermed overtagelsen af hele det daværende Baltic Beverages Holding, satsede meget stort på det russiske marked.
Lige efter overtagelsen blev 28 procent af omsætningen og 47 procent af egenkapitalen opgjort i rubler. Allerede efter få år blev det klart, at den russiske forretning ikke kunne leve op til forventningerne. Nu er der snart slet ingen tilbage: Carlsberg ejer stadig sin russiske forretning, men koncernen opnår – som den store nedskrivning illustrerer – næppe nogen imponerende pris for den i et russisk marked, som vestlige investorer har forladt, og hvor en russisk køber ved, at Carlsberg skal sælge.
Det er let at være bagklog. Men endnu et af 00’ernes store opkøb er endt som fiasko – ligesom TDC’s, GN’s og Danske Banks. Historien har igen demonstreret, at netop når de store koncerner under en højkonjunktur har strategiske muligheder for og økonomiske kræfter til at satse, så må risikospredning – og lydhørhed overfor de kritiske røster, som også lød i 2008 – være på programmet.
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.