Økonomisk Ugebrevs Tax Governance Rating 2018-2022 viser, at der de seneste år er sket markante fremskridt i den måde danske virksomheder rapporterer om deres skattepolitik og skattebetalinger. I 2018 var det blot hver tredje store danske virksomhed, der havde offentliggjort en skattepolitik. I dag er det over 75 procent. Og hvor det i 2018 blot var fem procent af virksomhederne, der offentliggjorde deres land-for-land skattebetalinger, er det i dag knap hver tredje, viser Økonomisk Ugebrevs årlige kortlægning.
Virksomhederne i toppen af dansk erhvervsliv er i dag langt mere transparente om deres skattepolitik og skattebetalinger, end de var i 2018, da Økonomisk Ugebrev første gang præsenterede resultaterne af den årlige Tax Governance Rating.
Eksempelvis var det i 2018 blot tre procent af de 100 største danske virksomheder, der havde kædet skattepolitikken sammen med et eller flere af FN’s 17 verdensmål. I dette års undersøgelse – der inkluderer alle danske large cap og mid cap-selskaber samt de 50 største unoterede selskaber – har 41 procent af virksomhederne kædet deres skattepolitik sammen med verdensmålene.
Siden 2018 har danske virksomheder hævet oplysningsniveauet omkring deres skattepolitik og skattebetalinger betydeligt – sammenligner man top 100 virksomhederne i sidste års rating med dette års undersøgelse, så går 2022 virksomhederne frem på seks af undersøgelsens syv parametre.
Den største fremgang på plusscorer – fra 12 procent i 2018 til 63 procent i dag – omhandler dialogen med stakeholders, hvor flere og flere virksomheder er begyndt at oplyse om deres samarbejde med skattemyndigheder og andre organisationer.
Eneste tilbagegang findes i målepunktet vedrørende skatteincitamenter – og her skyldes den dårligere score formentlig, at vi i dette års rating har skærpet oplysningskravene således, at en del virksomheder ikke har fået point i år, selvom de sidste år opnåede point for tilsvarende oplysninger (mere om dette års målepunkter findes her).
”Nu har jeg været med til at assistere Økonomisk Ugebrev med kvalitetssikring af Tax Governance Ratingen gennem en årrække. Og jeg er egentlig ganske imponeret over, hvor betydelig en udvikling, der har været over de seneste år. Selskaberne tager ekstern kommunikation om skat til sig, fordi det efterspørges og giver mening. Når jeg samarbejder med en virksomhed om udformning eller opdatering af en skattepolitik, så oplever jeg i hvert fald, at den samlede ledelse efterfølgende har større forståelse for – og mod på – at tage skatten ind som en del af den kommunikation, de har, på lige fod med andre af deres væsentlige budskaber,” siger Ole Bendixen, Senior Advisor hos BENDIXEN Tax Governance.
Tax Governance Rating 2022* – målepunkter
1: Tax Governance: Har virksomheden offentliggjort en skattepolitik med oplysning om tilgang til governance og tax risk management?
2: Skattelylande: Er det eksplicit oplyst, hvorvidt selskabet har aktiviteter i skattelylande?
3: Skatteincitamenter: Er det tydeligt oplyst, hvordan selskabet forholder sig til skatteincitamenter? Mulighed for ekstra point: oplyser selskabet indenfor hvilke områder, selskabet benytter sig af disse skatteincitamenter?
4: Land-for-land rapportering: Har virksomheden oplyst betaling af selskabsskabsskat for de lande eller regioner, den opererer i? Mulighed for ekstra point: Har virksomheden fuldt oplyst selskabsskat for ALLE lande?***
5: Dialog med stakeholders: Oplyser selskabet om tilgang til og indgåede samarbejder med skattemyndigheder eller andre organisationer i forhold til at sikre compliance og modvirke aggressiv skatteplanlægning?
6: Verdensmål: Bliver skattepolitikken kædet sammen med et eller flere af FN’s 17 Verdensmål?
7: Offentliggørelse: Indgår skattepolitikken tydeligt som en del af virksomhedens politikker, som præsenteres i CSR-, ESG-, bæredygtigheds- eller årsrapporten?
BENDIXEN Tax Governance har bidraget med input til analysen. Research er foretaget af Økonomisk Ugebrev Samfundsansvar ved researchassistent Nicole Cherine de la Sencerie El-Dessouky og redaktør Claus Strue Frederiksen. Resultaterne kvalitetstjekkes ved rundsending til virksomhederne for kommentarer og verifikation.
*Økonomisk Ugebrevs Tax Governance Rating er en transparency rating. Det indebærer, at hvis en virksomhed eksempelvis ikke eksplicit har oplyst, hvorvidt den har aktiviteter i skattelylande (f.eks. jævnfør OECD eller EU’s skattelylister), så tildeles virksomheden ikke point i målepunkt 2. Denne pointtildeling betyder dog på ingen måde, at den pågældende virksomhed har aktiviteter i skattelylande – det betyder udelukkende, at virksomheden ikke eksplicit har oplyst herom. På samme måde: Virksomheder, der ikke har offentliggjort en skattepolitik, tildeles ikke point i målepunkt 1. Det betyder ikke, at de ikke har en skattepolitik, hvilket de fleste formentlig har, det betyder blot, at de ikke har offentliggjort den. Dette gælder også i forhold til målepunkterne vedrørende skatteincitamenter, dialog med stakeholder og sammenkædning af verdensmål med skattepolitik – 0 point betyder, at virksomheden ikke har rapporteret herom, ikke andet.
**Virksomheder, der kun opererer i Danmark, og som har en officiel skattepolitik samt oplyser om deres skattebetalinger i Danmark, tildeles 1 point. Der er således kun mulighed for ekstrapoint, hvis virksomheden opererer i andre lande end Danmark og derved viser, at den har intention om at oplyse fyldestgørende om sine land-for-land skattebetalinger.
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.