Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Finans

Pandora under strukturel svækkelse?

Linda

søndag 14. maj 2017 kl. 14:36

Børsnoterede Pandora aflagde tirsdag regnskab for Q1, som var bedre end forventet af analytikerne. Alligevel blev aktien sendt seks procent ned. Hvorfor? Var det fordi shortfondene manipulerer aktiekursen ned? Eller var det fordi smykkekoncernens strukturelle vækstcase vakler? Læs interview med CEO Anders Colding-Friis.

Udenlandske finanshuse har det seneste år nettosolgt Pandoraaktier for over syv mia. kr. på børsen. Der er stigende bekymring for, at Pandoras eventyr er ved at være ovre, og at det bliver et kortsigtet modefænomen. Budskabet bliver fremmet af shortfonde. Men hvad er realiteten?

ØU: Hvad er de vigtigste budskaber i det Q1 regnskab, du aflagde i tirsdags? ACF: ”Der er særligt to forhold, vi er glade for i det nye regnskab. For det første, at vi præsterer stærk vækst inden for nye produktkategorier, blandt andet ringe, på 40-60 procent, så de nye produkter nu udgør 25 procent af den samlede omsætning. Og for det andet vores solide vækst på nye markeder, så vi får en mere balanceret geografisk markedsspredning. Eksempelvis i Kina voksede vi i kvartalet 125 procent siden samme kvartal sidste år.”

Hvad er det, der driver væksten i Kina? ”Vi er ved at opbygge brandet, først i de store byer som eksempelvis Beijing og Shanghai. Og så har vi bygget ud derfra til de næststørste Tier-2 byer, og der ser vi også en meget positiv udvikling i de nye butikker. Vi har nu 117 butikker i Kina, og den rejse fortsætter vi. Vi regner med at åbne 50 nye butikker i år.”

Hvad er potentialet i Kina? ”Vi forventer at åbne 40-50 butikker om året. Vi søger en balanceret og kontrolleret vækst. Andre har forceret deres vækst i Kina, med risiko for, at det går galt. Vores forventning er, at Kina kan være med til at drive koncernens overordnede vækst de kommende år. Og det er der flere andre nye markeder, der også kan, eksempelvis Sydamerika, hvor vi nu kun er i Brasilien. Vi ser en del nye markedsmuligheder, og vi har netop åbnet den første butik i Indien.” Den anden del af jeres vækstpotentiel er overgangen forenklet sagt fra one-product-company, altså især charms, til en bredere produkt palette inden for smykker. Hvor meget vil I her gå i bredden med nye produkter? ”Vi vil fortsat have vores hovedvægt og udvikle vores charms og bracelets (vedhæng og armbånd. Red.). Og det vil fortsat udgøre den største del af vores forretning. Men vi vil udvikle den hen mod at blive en bredt dækkende smykkeforretning, og derfor vil vi fortsætte udviklingen mod flere nye produkter. Blandt andet har vi haft stærk vækst på salg af ringe. For ét år siden udgjorde salgsandelen uden for charms og bracelets 19 procent mod nu 25 procent. Den udvikling ser vi vil fortsætte.”
Siden sidste efterår har en del af de store udenlandske finanshuse og spekulationsfonde vist stigende bekymring om jeres fremtidige vækstcase, og de har nettosolgt Pandoraaktier for ca. ni mia. kr. Hvad siger I til den bekymring? ”Vi forsøger løbende at tegne et godt billede af vores plan for, hvordan vi vil udvikle forretningen. Og det gør vi gennem vores guidance, hvor vi for første kvartal havde udmeldt encifret vækst i omsætningen, og det blev ni procent, og så har vi udmeldt en forventning til helåret, som vi fastholder. Det er, hvad vi har at sige om fremtiden.”

Kernen i analytikernes bekymring er, at afmatningen i det amerikanske og engelske salg kan være første indikation på, at Pandora er ved at nå en strukturel top på de modne markeder, og at I derfor vil have vanskeligt ved at holde væksttempoet, når også de nuværende nye vækstmarkeder når dertil. ”Det er klart, at vi er udfordret i USA. Men bekymringen skal sættes ind i en kontekst. Det er ikke kun Pandora, som udfordres på det amerikanske marked. Det gør alle andre inden for amerikansk retail, herunder også andre smykkebrands. Trafikken i butikkerne i USA er generelt nede med ni procent. Salget i USA udgør 25 procent af vores samlede salg, så vi er ikke alene afhængige af udviklingen dér.”

Analytikere vurderer, at væksten var markant ringere end i de foregående kvartaler, hvis man korrigerer omsætningsudviklingen for nye butiksåbninger, især i USA, UK og Italien? ”Den samlede procentvise vækst i vores første kvartal var lavere, end vi tidligere har set. Det dækker dog over, at USA og UK har haft en flad udvikling, hvis vi ser bort fra engangsposter. I PANDORA-ejede butikker er væksten på 8%, hvilket vi er godt tilfredse med. Overordnet kan man ikke på et par kvartaler vurdere, om Pandora er på vej ind i en anden strukturel udvikling. Og samtidig har vi jo mulighed for både at udbygge med nye produkter og i nye markeder. I forhold til 1. kvartal 2016 havde vi strammet vilkå-rene lidt for at få et gratis armbånd. Vi gjorde altså tilbuddet ringere for kunderne, og derfor gik den promotion dårligere end sidste år.”

læs hele udgivelsen her

MWL

Vær et skridt foran

Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.

399,-

pr. måned

Allerede abonnent? Log ind her

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev
ØU Top100 Finansvirksomhed

Få de vigtigste om bank, realkredit, forsikring, pension
Udkommer hver mandag.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev. Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik.

Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

Jobannoncer

Business Controller til Molslinjen
Region Mdt
Fondskonsulent til TEC’s Økonomi- og Ledelsessekretariat
Region Hovedstaden
Chefkonsulent til finanslovsarbejde i Miljø- og Ligestillingsministeriets departement
Region Hovedstaden
Rektor til Erhvervsakademi Dania
Region Midt
Udløber snart
Administrerende direktør – Danske Advokater
Region Hovedstaden
Analytisk stærk økonomiprofil med interesse for grøn omstilling
Region Sjælland
Business Controller
Region Hovedstaden
ESG-Controller til JP/Politikens Hus
Region Hovedstaden
Fondsrådgiver til behandling af ansøgninger og projektopfølgning
Region Hovedstaden
CODAN Companies ApS søger en Transfer Pricing Specialist
Region Sjælland
Flair for økonomi og planlægning? Vi søger 2 nye kollegaer til budget- og økonomistyring
Region Hovedstaden
Informationsspecialist til Data Governance
Region Hovedstaden
Er du Midtsjællands stærkeste økonomiansvarlige?
Region Sjælland
Nyt job
Finance Process Owner/Product Owner til Koncernfinans
Region Hovedstaden
Chief Financial Officer til Aabenraa Havn
Region Syddanmark
Koordinerende økonomikonsulent til økonomistyring på ældre-og sundhedsområdet i job og velfærdsstaben
Region Midt

Mere fra ØU Finans

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

Påskegave

Få to GRATIS analyser af Novo Nordisk & Zealand Pharma 

*Tilbuddet gælder ikke, hvis man har været abonnent indenfor de seneste 6 måneder

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Og modtag den seneste udgivelse af Finans – det førende magasin om den danske finanssektor.

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank