I et konkurrencepræget marked ser William Demant Holding (WDH) ud til at have ramt en guldåre med det nyeste produkt Oticon Opn. Det løfter indtjeningen i 2017 betydeligt.
WDH havde mistet mere end 20 procent af sin værdi i løbet af et halvt år, da selskabets aktiekurs den 8. december 2016 ramte bunden i 113.
En væsentlig del af forklaringen skal findes i det marked, som WDH opererer på. WDH er blandt verdens største producenter af høreapparater, og dette marked er domineret af ganske få producenter i hård konkurrence. Det stiller store krav til udviklingen af nye produkter, hvor det er helt afgørende, at man hele tiden er i stand til at tilbyde kunderne noget nyt og bedre.
Det betyder på den ene side, at de dominerende selskaber i kraft af deres størrelse har en fordel mht. udvikling af banebrydende nye produkter.
Men på den anden side balancerer selskaberne også på en knivsæg, hvor en fejlvurdering af kundernes behov kan sende gigantiske beløb anvendt til produktudvikling og markedsføring direkte i affaldsspanden.
Guldåre eller pengene tabt?
Spørgsmålet om, hvorvidt WDH’s seneste produktudvikling er en guldåre eller et fejlskud, er denne gang mere relevant end normalt. WDH’s nye produkt Oticon Opn lanceres således som så anderledes end tidligere apparater, at der ligefrem er tale om et paradigmeskifte.
Hele artiklen blev udgivet i Økonomisk Ugebrev Formue nr. 15/2017.
- Er du abonnent kan du tilgå udgivelsen og læse hele artiklen. (Hent adgangskode)
- Er du ikke abonnent kan du prøve 3 uger gratis nedenfor, hvorefter du får adgang til hele udgivelsen.