Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Finans

Q1/2017: De store C20 servicedivisioner boomer

Linda

søndag 14. maj 2017 kl. 14:41

I Vestas, FLSmidth og DSV er det ikke mindst de divisioner, der leverer service og skræddersyede løsninger, som har præsteret fremgang i første kvartal. Flere større selskaber vil satse mere på at tilbyde kunderne integrerede, skræddersyede serviceløsninger, som skaber varige faste indtægtsstrømme.

Stadig flere store virksomheder lever højt på at levere samlede løsninger på deres kunders udfordringer. I første kvartal 2017 har ikke mindst service- og solutionsdivisionerne i Vestas, i FLSmidth & Co. samt i DSV markeret sig. For eksempel Vestas har ved udgangen af første kvartal kontrakter i servicedivisionen, der sikrer en fremtidig omsætning på 11 mia. euro. Ordrebeholdningen af vindmøller er på 11 mia. euro. Selv om de to tal ikke umiddelbart kan sammenlignes, så illustrerer de potentialet i servicedivisionen. Den har fra første kvartal 2016 øget sin omsætning med 23 procent, og præsteret en EBIT-driftsmargin på 19,2 procent mod 11,2 procent for den samlede koncern, hvor vindmølleomsætningen stadig er langt større end serviceomsætningen.

FLSmidths customer service division har med en vækst i ordreindgangen på 19 procent til 1861 mio. kr. overhalet ordreindgangen i koncernens øvrige divisioner, også i den store gamle division, der bygger cementfabrikker, og som samme kvartal sidste år lå i toppen. Det er også customer service, der i første kvartal 2017 har leveret 209 mio. kr. ud af FLSmidths samlede EBIT-driftsresultat på 272 mio. kr.

DSV’s solutionsdivision er i første kvartal vokset med 28 procent, justeret for valutaudsving, og er dermed vokset mere end hele koncernen, der har øget sin omsætning 18,5 procent, bl.a. som en følge af opkøbet af amerikanske UTi.

Strategisk service-satsning
Alle tre koncerner har i de seneste år styrket serviceorganisationerne. Vestas kan efter opkøb i 2016 byde ind på servicering af store vindparker med møller, der er produceret af andre producenter. Væksten i servicedivisionen er blevet højere end ventet. I starten af 2017 har Vestas topledelse med Anders Runevad i spidsen på den baggrund offentliggjort en målsætning om, at servicedivisionens omsætning skal stige 50 procent fra 2016-niveauet frem til 2020, hvor omsætningen dermed vil nå cirka 2 mia. euro eller cirka 15 mia. kr.

FLSmidths topchef Thomas Schulz har benyttet FLSmidths ”enestående” viden om drift og vedligeholdelse af cementfabrikker og mineanlæg til at styrke Customer Servicedivisionen gennem en omorganisering af koncernen fra primo 2015. I DSV har topchef Jens Bjørn Andersen særligt styrket Solutionsdivisionen efter opkøbet af UTi, der nu har åbnet en afdeling i USA og kan bedre levere løsninger til e-handelsvirksomheder.

For Vestas, FLSmidth og DSV betyder serviceaktiviteterne ikke blot, at disse koncerner kommer tættere på kunderne: Customer Service skal bidrage til FLSmidths målsætning om at hjælpe kunderne med at øge produktiviteten, mens DSV Solutions skal skabe ”konkurrencefordele” for kunderne. Med flere langvarige servicekontrakter kan disse store koncerner også udjævne de betydelige konjunkturudsving, som især FLSmidths afsætning, men også Vestas salg af vindmøller, har været udsat for.

Servicetanken breder sig
At virksomheder skal levere service og løsninger frem for blot produkter, er ikke nogen ny tanke. Men Vestas, FLSmidth og DSV henter tilsyneladende nu uventet solid fremgang ved at sætte idéen i system.

Men også for eksempel Solar synes i første kvartal at begynde at se resultater af de bestræbelser som topchef Anders Wilhjelm satte i gang i 2014 på at transformere hele koncernen fra en el- og vvs-grossist til en service- og sourcing-virksomhed. Takket være transformationsprocessen og mere vækst i Nordeuropa har Solar i første kvartal opnå-et en organisk salgsvækst på 4,6 procent, justeret for arbejdsdage.

ISS, som netop i årevis har arbejdet på at ”bundle” services i særligt skræddersyede pakker, og som er Danmarks store klassiske servicevirksomhed, har tilsyneladende sværere ved at få markant vækst ud af recepten. Den organiske vækst faldt i første kvartal til 2,6 procent – fra 2,9 procent i første kvartal 2016.

I de kommende år bliver det dog særligt spændende, om den store A.P. Møller-Mærsk kan få ny vækst og indtjening ud af at levere samlede løsninger til kunderne fra den store, nye transportog logistikorganisation, som topchef Søren Skou er ved at skabe.

læs hele udgivelsen her

Morten A. Sørensen

Vær et skridt foran

Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.

399,-

pr. måned

Allerede abonnent? Log ind her

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev
ØU Top100 Finansvirksomhed

Få de vigtigste om bank, realkredit, forsikring, pension
Udkommer hver mandag.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev. Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik.

Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

Jobannoncer

Udløber snart
Administrerende direktør – Danske Advokater
Region Hovedstaden
Analytisk stærk økonomiprofil med interesse for grøn omstilling
Region Sjælland
Business Controller
Region Hovedstaden
Business Controller til Molslinjen
Region Mdt
Fondskonsulent til TEC’s Økonomi- og Ledelsessekretariat
Region Hovedstaden
Chefkonsulent til finanslovsarbejde i Miljø- og Ligestillingsministeriets departement
Region Hovedstaden
Rektor til Erhvervsakademi Dania
Region Midt
Nyt job
Finance Process Owner/Product Owner til Koncernfinans
Region Hovedstaden
Chief Financial Officer til Aabenraa Havn
Region Syddanmark
Koordinerende økonomikonsulent til økonomistyring på ældre-og sundhedsområdet i job og velfærdsstaben
Region Midt
ESG-Controller til JP/Politikens Hus
Region Hovedstaden
Fondsrådgiver til behandling af ansøgninger og projektopfølgning
Region Hovedstaden
CODAN Companies ApS søger en Transfer Pricing Specialist
Region Sjælland
Flair for økonomi og planlægning? Vi søger 2 nye kollegaer til budget- og økonomistyring
Region Hovedstaden
Informationsspecialist til Data Governance
Region Hovedstaden
Er du Midtsjællands stærkeste økonomiansvarlige?
Region Sjælland

Mere fra ØU Finans

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

Påskegave

Få to GRATIS analyser af Novo Nordisk & Zealand Pharma 

*Tilbuddet gælder ikke, hvis man har været abonnent indenfor de seneste 6 måneder

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Og modtag den seneste udgivelse af Finans – det førende magasin om den danske finanssektor.

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank