DFDS løfter sig stærkt efter covid-19 krisen. Selv de ambitiøse mål for 2023, der blev sat, før krisen slog selskabet tilbage, synes nu indenfor rækkevide. Fremgangen blev demonstreret i virksomhedens regnskab for første kvartal 2022, men der er lang vej til at opfylde målsætningen for afkast på den investerede kapital, skriver fagredaktør Morten A. Sørensen i en analyse af kvartalsregnskabet.
Midt under corona-krisen i 2020 og i 2021 begyndte DFDS’ mål for 2023 at virke urealistiske. Men den seneste kvartalsmeddelelse bekræfter, at trods den markante modgang under corona-krisen, er DFDS ved at blive markant større og stærkere, end koncernen var i 2019. Målene synes nu igen realistiske.
Allerede ved udgangen af i år kan DFDS – hvis man skal tro den seneste opjustering – nå en omsætning på 23,2 mia. kr. mod 17,9 mia. kr. i 2019 og et EBITDA-driftsresultat på 3,9-4,4 mia. kr. kr. mod 3,4 mia. kr. i 2021. Dermed er der stadig et stykke vej op til de 5,5 mia. kr. (+/- 10 procent), der ifølge Win23-strategien fra 2019 skal nås næste år.
Ganske vist kan en god del af opjusteringen af den forventede omsætningsvækst i 2022 fra 23-27 til 30 procent forklares med stigende brændstofpriser, der kan sendes videre til kunderne i form af brændstoftillæg, men som ikke giver nogen særlig resultatvirkning.
Men på andre måder kan der næsten komme automatik i den stigende indtjening: DFDS mistede et EBITDA-bidrag på en milliard kroner som følge af corona-epidemien. I år ventes 60 procent af den indtjening at komme tilbage, og næste år kan resten komme. Det vil bidrage til at løfte EBITDA op mod de fem mia. kr. Dertil kommer almindelig vækst fra både passager- og fragtsiden – og den virkning som inflationsbetingede stigende priser vil have på omsætning og indtjening.
DFDS har i første kvartal 2022 præsteret en omsætningsvækst på 52 procent især takket være opkøb og brændstoftillæg, og det understreger det vækstforspring, som koncernen skaffede sig i forhold til rivalerne i 2021.
Blandt disse rivaler opviser DFDS allerede nu den mest interessante kombination af høj vækst og indtjening. Men det er endnu ikke tilstrækkeligt. Netop på indtjeningen er der konkurrenter, der gør det bedre – i hvert fald, når man måler på overskudsgraden.
Det ser ikke meget bedre ud, når man ser på, hvad DFDS får ud af de penge (aktiver), som i alt arbejder i koncernen. EBIT-driftsresultatet som procent af aktiverne udgør i DFDS i 2021 3,3 procent. Det tredjehøjeste blandt de syv undersøgte rederier, men ikke imponerende.
Afkastet af den investerede kapital (ROIC) er et andet mål for, hvor effektivt kapitalen udnyttes, og ROIC var i de 12 måneder frem til 30. marts på 4,5 procent mod over 13 procent i årene frem til og med 2018. Ifølge DFDS’ ledelse vil alene tilbagekomsten af et passagervolumen som før corona-krisen løfte ROIC 2,5 procentpoint, og dertil kommer yderligere effektiviseringsinitiativer. Men en ny opblussen af corona kan igen vælte DFDS’ planer omkuld. Grundscenariet er, at DFDS snart igen vil kunne præstere en sund indtjening, som, hvis den kan kombineres med solid indtjeningsvækst, tegner billedet af en attraktiv virksomhed. Rederiet kan få kræfter til flere opkøb og til andre ekspansive initiativer.
Det nordeuropæiske marked for færgerederier er stadig ganske stærkt fragmenteret. Det giver hård konkurrence på mange ruter men også mulighed for opkøb, da nogle forholdsvist mindre rederier synes stærkt svækkede efter corona-årene.
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.