Mere end et år efter Nykredits udmelding om børsnoteringsplaner er der fortsat stor usikkerhed om, hvordan det såkaldte kundekronesystem skal virke. Det synes at være højst tvivlsomt, om kunderne kan blive fuldt kompenseret for højere bidrag. Uroen ulmer i repræsentantskabet.
15 måneder efter Nykredits udmelding om en fremtidig børsnotering og et særligt kundekronekoncept står det stadig uklart, hvordan modellen kan hænge sammen. Usikkerheden går på, hvor stor en del af én krones højere bidragsbetaling, der kan tilbageføres til samme kunde. Beregninger viser, at højst 36 øre vil kunne tilbageføres til kunderne.
Usikkerheden om en væsentlig byggeklods i børsnoteringen har fået en gruppe af kritiske repræsentantskabsmedlemmer til at stille spørgsmål om emnet på det seneste repræsentantskabsmøde. I referatet fra mødet den 16. marts oplyses det, at: ”Et medlem ønskede at understrege, at medlemmerne af Consum ikke har negative hensigter, og opfordrede til dialog på tværs af fronterne og spurgte samtidig, hvor meget 100 kr. i bidragsstigning giver tilbage i KundeKroner.”
Sammenhængen svæver
Ifølge referatet svarede formand Nina Smith: ”Det er vanskeligt at foretage beregningen af, hvor mange KundeKroner man får tilbage pr. 100 kr. bidragsforhøjelser. Bidragsforhøjelserne beror på en forhandling med Totalkredit-bankerne, herunder hvor stor indtjeningsandel de skulle have. Nykredit er afhængig af det samarbejde.”
Hele artiklen blev udgivet i Økonomisk Ugebrev Finans nr. 16/2017.
- Er du abonnent kan du tilgå udgivelsen og læse hele artiklen. (Hent adgangskode)
- Er du ikke abonnent kan du prøve 3 uger gratis nedenfor, hvorefter du får adgang til hele udgivelsen.