Med den amerikanske Chapter 11 bankruptcy har SAS for alvor sat tommelskruerne på långivere og leasingselskaber. Og SAS-ledelsen ser ud til at have rigtigt gode kort på hånden.
Ifølge SAS Forward planen skal der samlet effektiviseres for 7,5 mia. SEK årligt. Ledelsen har oplyst, at der aktuelt er høstet besparelser på 2,1 mia. SEK, hvorved der mangler 5,4 mia. SEK.
Ifølge planen er der fem store besparelsesklumper, hvoraf ”Operationel model & planning” skal bidrage med 2,3 mia. SEK og ”Fleet & maintenance” skal give 1,8 mia. SEK. Endelig er der en blok, som kaldes ”Other” på 1,1 mia. SEK. Vi vurderer, at SAS er godt på vej til at få eksekveret sparemålene:
For det første er der indgået nye overenskomster med piloterne og de ansatte i Ground Handling Service, som vi vurderer udløser en samlet besparelse på 600-800 mio. SEK årligt. En del af de planlagte besparelser er også hentet under coronanedlukningen, hvor antallet af ansatte blev betydeligt nedbragt.
I planen oplyses, at reducerede personaleomkostninger forventes at bidrage med 20 procent af den samlede spareplan, svarende til 1,5 mia. SEK årligt. Vi vurderer, at SAS er tæt på at nå denne målsætning.
For det andet skal en stor andel af den rentebærende gæld på 22 mia. SEK genforhandles og måske konverteres til SAS-aktier. SAS’ ledelse har rigtigt gode argumenter for at få obligationsejerne og andre långivere med på planen. De tre stater, Norge, Sverige og Danmark, har allerede godkendt at omlægge gæld på knap 10 mia. kr. SEK til aktier. Flere af SAS’ obligationslån handles på børsen, og obligationsejernes papirer handles for tiden i niveauet kurs 20-25. Alt andet lige kan SAS muligvis indløse sin rentebærende gæld til en kurs mellem 25 og 30, og det ville beskære restgælden fra de bogførte 22 mia. SEK til 6-7 mia. SEK, som måske konverteres til aktier. Med en formel teoretisk konkurs som alternativ forventer vi, at obligationsejerne er til at snakke med.
For det tredje planlægger SAS’ ledelse en genforhandling af flyleasingkontrakterne. Ifølge det seneste regnskab har selskabet leaset fly, som modsvarer bogførte aktiver for 17 mia. SEK med en modgående passivpost på 18 mia. SEK.
Eksperter vurderer, at SAS ikke vil kunne genforhandle leasingpriser på kort- og mellemdistancefly, men til gengæld er det et åbent spørgsmål med de langdistancefly, som SAS for tiden ikke har brug for, fordi flyselskabet er ved at ensrette flyflåden med effektive mellemdistancefly, som giver en bedre rutefrekvens og bedre belægninger.
Den store effektivisering og besparelse ligger dog i at samle hele flyflåden på nogle få flytyper med hovedvægt på Airbus 320. De har en brændselseffektivitet, som er 15-18 procent højere end de gamle fly, og en ensrettet flyflåde giver massiv stordrift i vedligeholdelse og drift.
Ifølge det seneste halvårsregnskab leverede SAS et driftsresultat (EBITDA) på ca. 400 mio. SEK, hvorfra skal fratrækkes ca. 800 mio. SEK i leasingomkostninger, som regnskabsteknisk er bogført under afskrivninger. Samlet var der altså et driftsunderskud på 400 mio. kr.
Med de seneste omkostningsbesparelser, markant øget trafik og voldsomt højere billetpriser er der udsigt til, at SAS leverer et solidt EBITDA-plus de kommende kvartaler, og sandsynligvis også allerede i 3. kvartalsregnskabet den 25. august (ekskl. strejkeomkostninger på ca. 1 mia. SEK).
Morten W. Langer
Aktuel kurs 0,47
Kursmål (6 mdr) N/A
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her