Både danske og udenlandske forskere er i stigende grad optaget af ’markedsgørelsen’ af NGO´er, når de bevæger sig tættere på erhvervslivets kommercielle logik gennem øget samarbejde om donationer og udviklingsprojekter med private virksomheder. Forskydninger i begreber, ledelsesprincipper og værdiopfattelser hos NGO ´er kan bevæge sig faretruende mod markedslogikken, vurderer forskere.
Spørgsmålet er om den omvendte bevægelse også er på spil, at virksomhederne optager NGO-verdens begreber og tankemønstre til at drive virksomhedens kommercielle formål frem. Her er et eksempel på det dilemma, der kan opstå:
Rejseportalen Goodwings, som bygger sin forretningsmodel på ryggen af FN´s 17 verdensmål, har med egne ord søgt efter ”frivillige salgskonsulenter” som aflønnes med ren provision” – til at skaffe sig strategiske erhvervskunder. Goodwings, der formidler hotelværelser og donerer en andel af fortjenesten fra en bookning til en NGO-partner, har slået sig op på at være en ”purpose-driven” virksomhed.
Kombinationen af ”frivillig” og ren provisionsaflønning rejser principielle spørgsmål om, hvorvidt det i en højere sags tjeneste er rimeligt, at det er arbejdsgiveren der udelukkende definerer hvad en rimelig, fair og gennemsigt løn er. Altså om ”purpose-driven” virksomheder ikke har et særligt ansvar i forhold til brug af frivillighedsbegrebet og om frivillighed overhovedet hører til i den private sektor som motivationsfaktor.
Læs hele artiklen i Økonomisk Ugebrev Ledelse.
Da vi gerne vil vise det nye Økonomisk Ugebrev Ledelse til en bredere kreds har vi gjort seneste udgave gratis.