I Vestas, FLSmidth og DSV er det ikke mindst de divisioner, der leverer service og skræddersyede løsninger, som har præsteret fremgang i første kvartal. Flere større selskaber vil satse mere på at tilbyde kunderne integrerede, skræddersyede serviceløsninger, som skaber varige faste indtægtsstrømme.
Stadig flere store virksomheder lever højt på at levere samlede løsninger på deres kunders udfordringer. I første kvartal 2017 har ikke mindst service- og solutionsdivisionerne i Vestas, i FLSmidth & Co. samt i DSV markeret sig. For eksempel Vestas har ved udgangen af første kvartal kontrakter i servicedivisionen, der sikrer en fremtidig omsætning på 11 mia. euro. Ordrebeholdningen af vindmøller er på 11 mia. euro. Selv om de to tal ikke umiddelbart kan sammenlignes, så illustrerer de potentialet i servicedivisionen. Den har fra første kvartal 2016 øget sin omsætning med 23 procent, og præsteret en EBIT-driftsmargin på 19,2 procent mod 11,2 procent for den samlede koncern, hvor vindmølleomsætningen stadig er langt større end serviceomsætningen.
FLSmidths customer service division har med en vækst i ordreindgangen på 19 procent til 1861 mio. kr. overhalet ordreindgangen i koncernens øvrige divisioner, også i den store gamle division, der bygger cementfabrikker, og som samme kvartal sidste år lå i toppen. Det er også customer service, der i første kvartal 2017 har leveret 209 mio. kr. ud af FLSmidths samlede EBIT-driftsresultat på 272 mio. kr.
DSV’s solutionsdivision er i første kvartal vokset med 28 procent, justeret for valutaudsving, og er dermed vokset mere end hele koncernen, der har øget sin omsætning 18,5 procent, bl.a. som en følge af opkøbet af amerikanske UTi.
Hele artiklen blev udgivet i Økonomisk Ugebrev Finans nr. 17/2017.
- Er du abonnent kan du tilgå udgivelsen og læse hele artiklen. (Hent adgangskode)
- Er du ikke abonnent kan du prøve 3 uger gratis nedenfor, hvorefter du får adgang til hele udgivelsen.