IT-konsulenten Netcompany leverede i årets andet kvartal den største resultatmæssige skuffelse i selskabets børsnoterede historie. Analytikerne havde forventet et EBITDA-resultat på 261 mio. kr. Det endte ca. 40 procent lavere på 156 mio. kr. Ledelsen fastholder dog den tidligere årsforventning, selvom den også melder om sygefravær i starten af Q3. Markedet er mere end skeptisk, hvilket afspejles i aktiekursudviklingen, skriver chefredaktør Morten W. Langer.
Siden Q2-regnskabet kom på gaden er aktien dykket mere end 20 procent, og det kan ikke tolkes som andet end skepsis over for ledelsens melding om, at Netcompany kan indhente det tabte i andet halvår. Det ser unægtelig også svært ud, og CEO André Rogaczewski og CFO Thomas Johansen ser ud til at sætte alt på ét bræt for at bevare markedets tillid, men hvor risikoen er, at de taber alt på gulvet.
Q2’s EBITA-resultat på 156 mio. kr. var 40 procent under det forventede, så der skal altså løbes meget hurtigt i andet halvår for at indhente det tabte. Med en vækst i årsomsætningen midt i forventningsintervallet og en forventet EBITDA-marginal på 20, skal årsdriftsresultatet ende på mindst 1104 mio. kr. – mod 383 mio.kr. i første halvår. Med andre ord skal der altså hentes en EBITDA på mindst 621 mio. kr. i årets anden halvdel. Mere end 60 procent op. Kan det så lade sig gøre? Det siger CEO André Rogaczewski og CFO Thomas Johansen altså ja til.
Hvis man skal tro på deres forklaring om et massivt sygdomsfravær blandt de ansatte i Danmark og Norge i andet kvartal, kan det bestemt ikke udelukkes, at de når i mål. Øget sygdomsfravær kan meget vel kobles sammen med genåbning af samfundet efter Covid, og det rammer naturligvis ekstra hårdt, når personalet allerede kapacitetsudnyttes fuldt ud.
Men de skal altså indhente en stor del af det tabte i andet kvartal og derfor løbe meget hurtigt resten af året. En vigtig forklaring på det svage Q2 er, at der var store engangsposter, som efter det oplyste ikke gentages i andet halvår. I regnskabet oplyses det, at sygdomsfravær har kostet 2,5 procentpoint i EBITDA-marginalen, og nedskrivning på tre norske projekter andre 1,5 procentpoint (hvor der skulle være ryddet helt op nu).
Det giver en manko på fire procentpoint, svarende til ca. 54 mio. kr. Analytikerne havde forventet en EBITDA-marginal på 19,2 procent i kvartalet, og den blev 12 procent med en manko på over syv procentpoint. Engangsposterne forklarer kun lidt over halvdelen.
På årsplan skal der altså hentes ekstra 100 mio. kr. i andet halvår på forbedret drift, når der ses bort fra engangsomkostningerne i første halvår.
Regnskabet viser, at det store nyere tilkøb, Intrasoft, som har øget koncernens omsætning med ca. 40 procent, leverede bedre end forventet i Q2, mens den ”gamle” forretning skuffede. Især Danmark og Norge underleverede, mens forretningen i UK overraskede positivt.
Ledelsen oplyste på investormødet, at den danske forretning var tilbage i normal, og at der forventes fortsat fremgang i den engelske forretning, hvor man hen ad vejen vil tage stadigt større projekter ind. I regnskabet skaber ledelsen dog selv tvivl om, hvorvidt den kan komme i mål med årsforventningen.
Sygefravær ”under normalisering”
Sygefraværet er kun ”under normalisering” i starten af Q3, hvilket ikke peger i retning af, at maskinen endnu er i fulde omdrejninger. Dette forhold har Netcompanys ledelse ikke ønsket at kommentere.
Og selv med et normaliseret sygefravær fra starten af Q3 kan det være svært at se, hvor den resterende fremgang skal komme fra. Ledelsen kommer ikke med en guidance for de enkelte forretningsområder i andet halvår.
Netcompany-aktien har uden tvivl også fået store kurshug, fordi markedet for tiden straffer selv små regnskabsskuffelser benhårdt. Antages det, at der leveres på årsforventningen, kan aktien for tiden næsten købes til halv pris i forhold til værdiansættelsen hos de nærmeste børsnoterede konkurrenter som eksempelvis Endava og Globant. I første omgang har især udenlandske finanshuse vendt tommelfingeren nedad. Mens Danske Bank og Nordea i aktuelle analyser er positive på aktien, har udlandet storsolgt den. Over de seneste seks handelsdage er der omsat Netcompany aktier for, hvad der normalt handles på 35 handelsdage. Der har altså været en gigantisk kø ved udgangen. Nu står ledelsen foran en stor opgave med at genoprette tilliden.
Morten W. Langer
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.