Maersk Line satser nu på rolig, organisk vækst, efter i en periode at have prioriteret markedsandele over indtjening. Men rederiet skal kæmpe for at genoprette det forspring i indtjening, som det har haft i forhold til vigtige rivaler.
Maersk Line, det store containerrederi i A.P. Møller-Mærsk-koncernen, kunne igen i første kvartal melde om volumen- og omsætningsvækst på over 10 procent i forhold til samme kvartal i 2016. Fremgangen er dog især sket i sidste halvår 2016, hvor konkursen i den koreanske rival Hanjin (der havde cirka 3 procent af det globale marked) og en offensiv jagt på markedsandele skabte vækst.
Og væksten kostede: I fjerde kvartal 2016 lå Maersk Lines ebit-margin kun på niveau med de vigtigste peers og dermed væsentligt under målsætningen om, at den skal ligge 5 procentpoint over. Det er tænkeligt, at Maersk Line heller ikke i første kvartal 2017 kan leve op til målsætningen. I hvert fald har den vigtige tyske konkurrent Hapag-Lloyd i første kvartal præsteret en ebit-margin på plus 0,2 procent, mod Maersk Lines’ minus 0,8 procent.
Påtrængende genopretning
Udviklingen i A.P. Møller-Mærsks største datterselskab, containerrederiet, er afgørende for koncernen. Maersk Line er helt dominerende i den samlede transportvirksomhed bestående af Maersk Line, APM Terminals, Damco og Svitzer. Altså den del, der kommer til at udgøre hele koncernen, når de olierelaterede virksomheder i fremtiden bliver splittet fra.
Derfor kan det ikke overraske, at koncernchef Søren Skou ved udsendelsen af kvartalsregnskabet har understreget, at ”Maersk Lines’ fokus i de kommende kvartaler vil være på genoprettelse af indtjening samt fastholdelse af markedsandele, efterhånden som markedsvilkårene forbedres.”
Hele artiklen blev udgivet i Økonomisk Ugebrev Finans nr. 18/2017.
- Er du abonnent kan du tilgå udgivelsen og læse hele artiklen. (Hent adgangskode)
- Er du ikke abonnent kan du prøve 3 uger gratis nedenfor, hvorefter du får adgang til hele udgivelsen.