Tendensen til, at passagerer foretrækker at rejse direkte, slår i foråret 2017 for alvor igennem i passagertallene for de nordiske lufthavne. Nye udenrigsruter giver rekordvækst i Oslo og Stockholm, mens væksten i Skandinaviens gamle hub, København, bremser op.
Med stribevis af nye direkte ruter har udenrigstrafikken i lufthavnene Oslo og Stockholm rekordstor fremgang i dette forår, mens væksten i København bremser op i forhold til 2016. I første kvartal steg udenrigstrafikken på Oslos Gardermoen med 18 procent fra april sidste år og på Stockholm Arlanda med 15 procent, mens den steg med 6 procent i København. Udviklingen i Oslo og Stockholm er markant, selvom alle tre lufthavne blev hjulpet af, at påsketrafikken i år faldt i april.
De seneste kvartalstal viser, at Københavns Lufthavn foreløbig kan opretholde en stabil indtjening. Men de centrale forretningsmæssige udfordringer for Københavns Lufthavn og CEO Thomas Woldbye blev endnu mere tydelige. Lufthavnen er presset af to forbundne megatrends i international luftfart – to megatrends, der især i dette forår slår særlig hårdt igennem.
For det første afspejler de seneste væksttal fra de store skandinaviske lufthavne, at lavprisselskaberne ekspanderer og får endnu større betydning for lufthavnene. At væksten er blevet lavere i Kastrup i foråret skyldes for en stor del, at Ryanair i 2016 begyndte at flyve på København og dermed løftede væksten specielt i det år, og væksten i Stockholm og Oslo i år kan til en vis grad forklares med, at Ryanair har flyttet ruter til de to store lufthavne.
Hele artiklen blev udgivet i Økonomisk Ugebrev Finans nr. 18/2017.
- Er du abonnent kan du tilgå udgivelsen og læse hele artiklen. (Hent adgangskode)
- Er du ikke abonnent kan du prøve 3 uger gratis nedenfor, hvorefter du får adgang til hele udgivelsen.