De skal helst have opnået afgørende succes som (ret) unge, og de skal hurtigt have skabt og realiseret store formuer på en glamourøs måde. Sådan er billedet af mediernes foretrukne erhvervshelte. Og læserne kan åbenbart lide det: Fredag formiddag var den mest læste artikel på Borsen.dk en beretning om to unge mænd, der som gymnasieelever havde skabt en millionforretning og var blevet kontaktet af Facebook-stifter Mark Zuckerberg (mediernes erhvervshelt par excellence).
Samtidig var den mest læste på Berlingskes business.dk en historie om en mand, der ved hjælp af køb og salg af bygge- og ejendomsselskaber angiveligt er blevet milliardær og nu endnu en gang har realiseret store værdier. Ugen har i øvrigt også budt på flere andre historier om hurtige gevinster, for eksempel de milliarder som nogle nordjyder har scoret med et videresalg af et el-handelsselskab, som de i 2011 købte af Aalborg Kommune. Det er fint med historier om mennesker, der skyder papegøjen med forbløffende handler. Men når de hurtige drenge i den grad bliver til erhvervsmediernes helte, så øger det den almindelige skepsis over for erhvervslivet og giver potentielle iværksættere et falsk indtryk af, hvad det i almindelighed vil sige at have succes i erhvervslivet. Derfor må man rose, at Finans.dk under overskriften Explorer for tiden har pålagt sig selv at fortælle om en stribe ”ukendte” virksomheder og dermed også får vist, at iværksætteri i al almindelighed består af sejt arbejde over årtier med masser af skuffelser undervejs – men at det alligevel kan give mening og tilfredshed.