Smykkekoncernen Pandoras ledelse fortsætter med at levere solide resultater trods inflation, fortsat corona-nedlukning i Kina, restriktioner mod Rusland og vigende forbrugertillid i det meste af den vestlige verden. Men flere europæiske markeder kan være under afmatning.
Pandora har tidligere indikeret, at der i årsforventningen for hele 2022, som fastholdes efter solid vækst i 2. kvartal, er indlagt nogle elastikker, så der er plads til isolerede skuffelser. Eksempelvis er Kina fortsat stort set lukket, og der er ikke kommet gang i salget af de laboratoriefremstillede diamanter i den nye Brilliance koncept. Og ledelsen fastholdt da også i 2. kvartalsregnskabet den tidligere udmeldte årsforventning.
Når aktien alligevel dykkede efter regnskabet, skyldes det især to forhold:
Først og fremmest skuffede selskabet på EBIT-driftsoverskuddet i 2. kvartal i forhold til analytikernes forventning. Der blev leveret 1.249 mio. kr. mod forventet 1.279 mio. kr. Et miss på godt 2 pct. Men salgstallene for de enkelte delmarkeder afslørede også, at der kan ligge en slem afmatning forude, eksempelvis i kølvandet på den vigende forbrugertillid og en europæiske recession på grund af optræk til en energikrise til efteråret.
Aktieanalytiker Lars Topholm udtrykte på investormødet bekymring over, at 2. kvartalssalget Tyskland, Italien og Frankrig burde være steget markant mere, hvis man matematisk gangede op med det øgede antal åbne butikker i år i forhold til sidste års mange coronalukkede forretninger.
Pandora oplyser, at man ikke matematisk kan gange salget op med andelen af genåbnede butikker, fordi en del af salget rykkede over på online, da butikkerne blev lukket under corona. Med andre ord dykkede salget ikke svarende til andelen af lukkede butikker, og derfor har salgsvæksten i 2. kvartal heller ikke fuldt modsvaret genåbningen.
Det blev også nævnt, at ledelsen i den interne bog havde opjusteret Europa en smule og nedjusteret USA en smule for resten af året.
Pandora har mange heste at spille på
2. kvartalsregnskabet bekræfter, at Pandora fortsat har mange heste at spille på, også hvis der kommer afmatning i Europa.
For det første blev det oplyst, at smykkekoncernen den 25. august ruller Brilliance konceptet, altså de kunstige diamanter, ud i 269 forretninger i USA samt online under brandnavnet ”Diamonds by Pandora”.
For det andet udvider Pandora fortsat på nye markeder. Det oplyses, at der i 2. kvartal blev åbnet 25 forretninger i Latinamerika, heraf 13 i Mexico, og på det canadiske marked var den organiske vækst i kvartalet på 44 pct.
Grundlæggende er det overordnede billede fortsat, at Pandora de kommende år står foran en meget stærk vækstrejse, hvor der er lagt en masse solide byggeklodser til at bygge et større slot.
Aktiekursmæssigt skal selskabet sikkert gennem en periode, hvor der kommer mere klarhed om dybden af den økonomiske afmatning, og især den negative effekt på forbrugernes købelyst rettet mod smykker og nu også kunstige diamanter. For investor er det et spørgsmål om, hvordan indkøbet i aktien skal times: Vi ser Pandora som en meget stærk langsigtet aktie, men vi vil vente med køb til Porteføljen, indtil vi ser mere klarhed de kommende måneder. Her ser vi heller ikke de store kurstriggere.
Morten W. Langer
Aktuel kurs 439,90
Kursmål (6 mdr.) 410,00
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her