Nyt center skal modarbejde international skattesvindel: Alle Folketingets partier er med i aftalen om det nye center, meddeler Skatteministeriet: ”Det nye center for bekæmpelse af international skatteunddragelse samler indsatsen, så det f.eks. bliver lettere at samkøre oplysninger og data og dermed identificere nye svindelmønstre. Centret vil samtidig fungere som samlet indgang og udgang for udveksling af oplysninger fra udlandet. (…) Partierne er også enige om at sætte fokus på skatterådgiveres ansvar, når de rådgiver om forretningsmodeller ved brug af skattely i udlandet. Derfor skal Skattelovrådet blandt andet se på muligheden for at indføre en oplysningspligt, så opdagelsesrisikoen øges gennem en højere grad af åbenhed. På internationalt niveau er der de seneste år indgået flere omfattende aftaler om f.eks. informationsudveksling på tværs af lande, og inden for det næste år er flere på vej i regi af EU og OECD.”
Revisorer laver – måske – færre fejl: Erhvervsstyrelsen, der med en ny lov har fået ansvaret for tilsynet med revisorerne, meddeler i sin første redegørelse på området, at der tilsyneladende er fremgang i kvaliteten: ”Erhvervsstyrelsen kan konstatere en generel stigning i andelen af gennemførte kvalitetskontroller, der afsluttes uden en reaktion/sanktion. Dette gælder både på virksomhedsniveau såvel som ved kvalitetskontrollen af enkelte revisorer. Dette anser Erhvervsstyrelsen som værende en positiv udvikling. Det skal imidlertid bemærkes, at udviklingen i tallene også er positivt påvirket af ændringerne til revisorloven, der trådte i kraft den 17. juni 2016, herunder den ændrede praksis ved vurderingen af om der er tale om en alvorlig eller mindre alvorlig forseelse. (…) I de sager, hvor Revisortilsynet/Erhvervsstyrelsen, på baggrund af en kvalitetskontrol, har fundet det relevant at indbringe revisionsvirksomheden eller revisor for Revisornævnet, har Revisornævnet, siden 2011, givet hel eller delvis medhold i ca. 96 pct. af de sager, som er indbragt.”
Mundtlige vurderinger bag DONG-salg: Sådan her kan det, ifølge en beretning fra Rigsrevisionen foregå, når staten skal sælge en af sine virksomheder til et stort, tocifret milliardbeløb: ”I starten af 2013 udarbejdede Danske Bank foreløbig beregninger af værdien af DONG Energy og en mere grundig værdiansættelse i juni 2013. Finansministeriet har oplyst, at ministeriets vurdering af DONG Energy’s værdi var baseret på en samlet vurdering af disse forskellige værdiansættelser. Danske Banks værdiansættelse i juni 2013 viste et bredere interval end Finansministeriets samlede vurdering af intervallet for værdien. (…) Rigsrevisionen kan dog ikke ud fra sagens dokumenter se, hvordan Finansministeriet ud fra beregningerne kom frem til den samlede vurdering af intervallet for værdien af DONG Energy. Det fremgår af Finansministeriets indstilling til Økonomiudvalget, at Danske Bank var enig i den samlede vurdering af værdien af DONG Energy og dermed, at det smallere interval var retvisende. Danske Banks tilkendegivelse heraf fremgår dog ikke eksplicit af sagen. Finansministeriet har oplyst, at det blev tilkendegivet mundtligt på møder med Danske Bank.”
Coop i klemme i ny betalingslov: Coops bonusprogram er truet af en ny lov om betalingsformidling, oplyser selskabet i en henvendelse til Folketingets erhvervsudvalg. ”Coops medlemsprogram er i dag undtaget fra den gældende betalingslov. (…) Når medlemmerne bruger deres opsparede, vedlagsfrit opnåede medlemsbonus, pålægger den nye lovs delvise undtagelsesbestemmelse desværre Coop en lang række tunge, uhåndterlige og i forhold til opsparet medlemsbonus fuldstændigt unødvendige pligter – hentet fra bankverdenens komplicerede betalingsunivers (…) Disse (pligter) kan dårligt forventes opfyldt, hvis man fortsat ønsker at drive et medlemsprogram af den karakter, som Coop gennem 150 år har skabt og udviklet,” skriver Coop, som påpeger, at de tunge byrder ikke er nødvendige efter EU- direktivet – de er opstået i det danske embedsværk.
IMF: Drop understøttelse til nydannede: Den Internationale Valutaform kommer efter sin gennemgang af dansk økonomi med nogle andre bud på at øge arbejdsstyrken end dem, vi er vant til at høre: ”To further promote labor participation among the young and the old, following through on the education and pension reforms in the 2025 plan is key. In addition, eliminating the availability of unemployment benefits to graduates would help promote faster labor market entry. International experience suggests that more training and education for migrants would raise their employment prospects. Also, improving the validation of foreign degrees would help migrants with good qualifications find work faster. Lifting restrictions on work by asylum seekers and starting integration programs earlier would also speed up integration and reduce risks from prolonged inactivity.”
STK
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.