Pandoras regnskab for 1. kvartal var markant bedre end forventningerne og viste fremgang over hele linjen, mens både EBITDA-margin og omsætning blev opjusteret.
Geografisk var der flot fremgang i EMEA og Asien med en vækst på 47 % henholdsvis 58 %, mens Nord- og Sydamerika måtte ”nøjes” med en fremgang på 13 %. På butiksniveau var der nok engang god fremgang i konceptbutikkerne, hvor Pandora stadig har fuldt fart på udvidelsen af butiksnetværket. Og på produktsiden var fremgangen også bredt funderet henover alle produktkategorier, således at armbånd og charms’ andel af omsætningen mindskedes marginalt med 2 procentpoint i forhold til 1. kvartal 2015 til 81 %.
For 2016 forventes det, at halvdelen af koncernens samlede vækst kommer fra nye butikker og halvdelen fra de eksisterende butikker, hvilket illustrerer både ekspansionslysten og den organiske fremgang i Pandoras forretning.
Læs hele artiklen i Økonomisk Ugebrev Formue nr. 18.