En ny undersøgelse fra EPSI Rating Group viser, at kundernes opfattelse af, hvorvidt bankerne påtager sig et samfundsansvar, er nedadgående. Undersøgelsen konkluderer blandt andet:
“I 2018 var branchen stærkt plaget af hvidvask–skandalesager, som påvirkede kundernes opfattelse negativt. I 2020 gav corona–pandemien bankerne en øget relevans for både privat– og erhvervskunder, men bankerne har ikke været i stand til at holde niveauet, og det er således tilbage på 2018–niveau.”
Undersøgelsen viser desuden, at kunderens kendskab til banksektorens grønne produkter er yderst begrænset. Kunderne er blandt andet blevet spurgt om: Tilbyder din bank bæredygtige/grønne produkter?
Her svarer 49% af kunderne ‘Måske, det har jeg ikke sat mig ind i’ mens 26% svarer det lidt kortere men omtrent identiske ‘Ved ikke’. Tre ud af fire bankkunder aner således ikke, hvorvidt deres bank tilbyder bæredygtige/grønne produkter. Kun 6% svarer ‘ja, jeg har selv købt dem’.
Læs mere her.