Finansverdenen begynder så småt igen at ligne tiden op til finanskrisens kulmination i 2008: Hellerup Finans fortsætter med at sælge kreative og fantasifulde historier om gyldne forretningsmuligheder, som skal lokke velhavende investorer til med udsigt til stærke afkast. Læs her om to af koncernens værdipapirsalg, som udefra ligner luftkasteller.
Som bekendt forsøger Hellerup Finans og hovedaktionær Torben Jensen at sælge nye aktier i Lyngby Fodboldklub til en samlet børsværdi svarende til 72 mio. kr. Det svarer nogenlunde til den aktuelle børsværdi på Aarhus Elite (71 mio. kr.) og Brøndby IF (72 mio. kr.), som begge har et meget større tilskuerpublikum og markant flere sponsorindtægter.
Godt nok rykker Lyngby fra næste sæson op i Superligaen, og det ventes at give flere indtægter fra tilskuere og TV-penge. Og i det fremlagte prospekt virker budgettet faktisk realistisk på disse regnskabsposter. En anden budgetpost i prospektet er mere overraskende optimistisk: Hellerup Finans forventer, at klubben og dens nye supersælgere kan sælge sponsorater for 44 mio. kr. årligt om nogle år. Til sammenligning solgte Brøndby IF sidste år sponsoraftaler for 38 mio. kr.
Lyngby skal dog jagte sponsorer efter en helt ny og ukendt model i dansk fodbold, der i prospektet beskrives som et ”Business Partner Program” (”BPP”), hvilket er 3-årige partneraftaler med nøje udvalgte partnere.
Læs hele artiklen i Økonomisk Ugebrev Finans/CFO nr. 20.