H+H’s aktuelle succes bygger i høj grad på salg i Storbritannien, og det kommer under pres på 2-3 års sigt ved et britisk nej ved EU-afstemningen den 23. juni.
I H+H Internationals årsregnskab 2015 kan man læse at H+H nu har afsluttet en succesfuld turnaround, og at man i 2015 leverede betydeligt bedre resultater end forventet. Det stærke 2015 var domineret af to temaer:
- En positiv markedsudvikling i husbygningsindustrien i Storbritannien
- Anskaffelse og intergration af det polske selskab Grupa Prefabet
Det var godt nyt, og i AktieUgebrevet nr. 19/2016 satte vi et 9 måneders kursmål for H+H til 100-110 efter en analyse af selskabets 1. kvartalsregnskab.
Men selvom det går rigtig godt for H+H, er der et enkelt forhold, som kan kaste grus i maskineriet. Nemlig Brexit.
Dette mystiske ord er en forkortelse og sammenskrivning af Britain og Exit, og dækker over en britisk udmeldelse af EU i folkeafstemningen den 23. juni. Hvis man vil læse mere om denne afstemning bringer BBC en udførlig gennemgang af en række af afstemningens spørgsmål her.
Og hvorfor er den britiske afstemning omkring et fortsat medlemskab af EU så interessant for den danske aktionær i H+H? Det er den fordi H+H henter en væsentlig del af sin omsætning i Storbritannien, som i 2015 var selskabets suverænt største marked med 48,8 % af koncernomsætningen. Samtidig oplyses det at ” Revenue in Western Europe was driven primarily by higher revenue in the UK, where both prices and volumes increased”.
Læs hele artiklen i Økonomisk Ugebrev Formue nr. 21.