Alm. Brands ledelse har nu så meget styr på fusionen med Codan, at der er sat præcise målsætninger på: Det forsikringstekniske resultat ses fordoblet. Ifølge strategien ses stærkest vækst i det lukrative privatkundesegment, mens tilgangen til store erhvervskunder er mere forsigtig, fremgik det af selskabets kapitalmarkedsdag forleden.
Efter den seneste kapitalmarkedsdag har analytikerne skruet op for deres tro på, at Alm. Brand kan levere på de udmeldte målsætninger. Ledelsen har med den afholdte kapitalmarkedsdag signaleret, at den ønsker at kommunikere skarpere og dybere om udviklingen i forretningen og om målsætningerne.
Alm. Brand-aktien er efterfølgende blevet belønnet, og den har outperformet i forhold til de andre store danske forsikringsaktier, efter at der opstod et efterslæb i starten af året på grund af øget usikkerhed om fusionsprocessen. Nu begynder analytikerne så småt at tro på, at ledelsen, anført af CEO Rasmus Werner Nielsen, kan levere på målsætningerne og måske mere end det.
Mere håndfaste forventninger
”Vi står i et sweet spot, hvor vi som en ambitiøs multibrand-virksomhed vil forbedre vores værditilbud, øge vores lønsomhed og fordoble det tekniske resultat,” siger han til Økonomisk Ugebrev.
Opjusteringen efter tredje kvartal i det forsikringsteknikske resultat, fra 950-1050 mio. kr. til 1050-1100 mio. kr., var godt nok et resultat af positive effekter fra højere renter og afløbsgevinster. Senest er målsætningerne for 2025 udmeldt lidt mere håndfast end tidligere, idet der nu ses et forsikringsteknisk resultat på 2,1 mia. kr. og en combined ratio (erstatningsprocent plus omkostningsprocent) på 84.
Det svarer til en fordobling af det forsikringstekniske resultat samt en forbedring af combined ratio fra 92 til 84, hvilket betyder, at overskuddet fra selve forsikringsforretningen øges fra 8 kr. til 16 kr. per 100 kr. i præmieindtægter.
Rasmus Werner Nielsen sagde på kapitalmarkedsdagen, at Alm. Brand gør forretning ”in this very attractive market, and now this market is very consolidated with 3 main players.” Velkendt er det, at det danske skadesforsikringsmarked er ekstremt koncentreret, og lønsomheden er betydeligt højere herhjemme end på andre vestlige forsikringsmarkeder.
Det var dog ikke kun derfor, analytikerne belønnede Alm. Brand-aktien. Det var også, fordi ledelsen løftede udbytteprocenten af årets overskud fra 70 til 80, og det blev også signaleret, at synergierne høstes efter planen, og at der i forventningerne ligger en forsigtig vurdering af lønsomheden i erhvervsforretningen.
Som det fremgår af denne grafik kommer godt halvdelen af præmieindtægterne i det nye Alm. Brand fra erhverv, og resten fra privatkunder. På kapitalmarkedsdagen havde ledelsen fokus på de forskellige kundesegmenter, og det synes at være meget entydigt, at væksten ses at komme på det lukrative privatkundesegment, mens tilgangen til erhvervsmarkedet er en del mere forsigtig.
Ifølge den tilhørende præsentation forventer ledelsen at tage markedsandele på privatmarkedet gennem en multibrand-strategi, hvor de forskellige kanaler udnyttes til at ramme veldefinerede målgrupper.
Alternative distributionskanaler er selskabet Privatsikring, som er et samarbejde med 37 lokalbanker, der giver adgang til en tredjedel af danskerne og over 250 af de ca. 700 danske bankfilialer. Hertil kommer et samarbejde med Sydbank.
Store kunder fra Codan
Den nye, samlede erhvervsforretning består af præmieindtægter for 3,3 mia. kr. i små og mellemstore selskaber, og andre knap 2 mia. kr. i energi og store erhvervsvirksomheder, som kommer fra Codan-delen. På kapitalmarkedsdagen gennemgik ledelsen det store kundesegment inden for energi, med ca. 1 mia. kr. i præmieindtægter.
Segmentet, der rummer bl.a. onshore- og offshore-vindmøller, har over en årrække givet store erstatningstab, men forretningen ses også rumme et stort potentiale. Mens der ses vækst på privatkunder, forventer ledelsen at fokusere på at stabilisere forretningen i forhold til større erhvervskunder med henblik på af øge lønsomheden.
En vigtig driver bag det forbedrede forsikringstekniske resultat er omkostningsbesparelser. 110 mio. kr. forventes høstet i år og yderligere knap 500 mio. kr. frem til 2025. Antallet af ansatte ses reduceret fra aktuelt 2340 til 2000-2100 om tre år.
Morten W. Langer
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her