Endnu en dødssyg shitstorm på de sociale medier gav anledning til en af ugens bedste erhvervsartikler – nemlig Lars Christensens økonomiske kommentar om prisdiskrimination i Børsen onsdag.
Udgangspunktet var, at Legoland kom i vælten, fordi man tilbyder en digital løsning til at undgå de lange køer i forlystelsesparken. Dagbladet Politiken, et antal politikere og mange facebookdebattører så for sig, hvordan almindelige folks børn slukørede måtte vente, mens de så en flok overklasseunger komme foran dem. Men alternativet, som Lars Christensen anfører det, var at hæve prisen for alle, så nogle ville blive helt afskåret fra at komme i Legoland. Det er altså en rabatordning, selskabet tilbyder. Man sælger den blot omvendt – som en særlig fin ydelse til dem, der ikke får rabatten. Mange andre virksomheder, der opreklamerer premium-løsninger, kan tænke nærmere over sagen: Var de bedre tjent med at kalde premium for det normale, og det normale for en rabat-ordning? Det mindsker i hvert fald risikoen for noget badwill.