Den nye Superliga-struktur vil gøre den økonomiske spredning mellem klubberne større, og sandsynligvis være til økonomisk gavn for hovedparten af de børsnoterede fodboldklubber.
Strukturen i den danske Superliga i fodbold er blevet ændret drastisk op til sæsonen 2016/17, som netop er startet. Det får økonomisk betydning for en del børsnoterede selskaber. Nemlig de selskaber, som står bag fodboldklubberne FC København (Parken Sport & Entertainment), Brøndby, AaB, AGF (Aarhus Elite) og Silkeborg.
I fjor mødte alle Superligahold hinanden tre gange, og i en liga med 12 hold medførte det 33 kampe for alle hold. Det betød at Brøndby eksempelvis mødte Hobro tre gange. De tre opgør blev tilsammen set af 23.915 tilskuere (heraf 20.684 tilskuere i Brøndby).
Til sammenligning blev Brøndbys tre kampe mod FC København overværet af sammenlagt 76.561 tilskuere (heraf 47.383 tilskuere til to kampe i Brøndby). Der kom altså flere tilskuere til en enkelt hjemmekamp for Brøndby mod FCK, end til Brøndbys tre kampe mod Hobro tilsammen.
Flere tilskuere til topklubbernes kampe
Dette er ikke overraskende, og et tilsvarende regnestykke kunne man lave for de øvrige topklubber. Der er ganske enkelt større interesse for kampe mellem topklubber (og specielt i lokalopgør) end for kampe mod midter- eller bundklubber.
Dette forhold får stor økonomisk betydning i 2016/17-sæsonen, da den nye turneringsform indebærer et markant brud med den tidligere tradition for at alle-møder-alle gennem hele turneringen.
I 2016/17 udvides Superligaen til 14 hold, og først spilles alle-mod-alle i 26 kampe. Herefter fortsætter de seks øverste hold i tabellen i deres egen mesterskabsturnering, hvor der spilles alle-modalle i yderligere 10 kampe. Det er i denne del af turneringen de store penge ligger for topklubberne.
For at blive ved eksemplet med Brøndby, så skal Brøndby ikke længere spille tre kampe mod både bundklubben i Superligaen og topklubben FCK. I stedet spilles nu kun to kampe mod bundklubben i første halvdel af sæsonen. Til gengæld spilles fire lokalopgør mod FCK: Nemlig to i den traditionelle første halvdel af sæsonen, og yderligere to mesterskabskampe. Dette forudsætter naturligvis, at både Brøndby og FCK slutter blandt de første seks hold i den indledende alle-mod-alle turnering over 26 kampe.
Udover indtægterne fra mindst dobbelt så mange tilskuere på stadion, vil ændringen også medføre betydeligt flere indtægter fra sponsorer, salg af merchandise m.v. til de hold, som ender i mesterskabsslutspillet.
Søg i Vidensbase: Økonomisk Ugebrevs Vidensbase med adgang til artikler, analyser og kortlægninger fra alle publikationer (Abonnenter kan hente password med emailadresse her)
Køb årsabonnement: Ønskes årsbonnement kan det ske her. Du får du straks adgang til Vidensbasen (søgbart artikelarkiv)