Temaet om e-business indeholder følgende:
Artikler
- Just Eat 30 doblet i værdi siden Buch-salg
- Jesper Buch: Jeg vil ikke være milliardær
- Kostbar ekspansion i USA kritisk for Trustpilot
- Danielsen: Størst i e-Business for at blive vinder
- E-handel fortsat kæmpe vækstområde, men…
Tabeller
- Top 30 E-business regnskabsresultater 2014-2015
Læs her hele artiklen: De fleste e-businessikoner er underskudsgivende:
Langt hovedparten af de mest velkendte og mest medieomtalte danske rendyrkede e-businessikoner er underskudsgivende forretninger, hvor der efter en del års drift fortsat er stor usikkerhed om, hvorvidt de nogensinde kommer til at give overskud.
Danske rendyrkede e-businessikoner har antageligt kun overlevet, fordi de har fået kapital fra risikovillige venturefonde eller industrielle købere, hvoraf nogle af dem har et defensivt strategisk sigte med dem. Højprofilerede internetforretninger som Endomondo, Trustpilot, Momondo, Autobutler og Netop.dk er underskudsforretninger.
Blandt de rendyrkede internetforretninger er der kun ganske få entydige forretningsmæssige succeser, nemlig Jobindex.dk, Just Eat og Euroinvestor. Billedet er også, at en stribe first movers ser ud til at tabe momentum, fordi de er ved at blive disruptet af nye innovative og mere snævre aktører. Det drejer sig i den grad om Momondo, hvis oprindelige forretningsmodel blev undergravet af udviklingen med lavprisflyselskaber, som ikke ville betale for at være med, og den dansk-baserede hotel- og flyportal har nu benhård konkurrence fra udbydere som prisportaler som Google Flights inden for flyrejser og Trivago, som er en tværgående hotelsøgemaskine.
Det delvist Freeway-ejede Dating.dk har også de seneste år vist vigende indtjening på grund af skærpet konkurrence fra en stribe specialdating udbydere, Facebook og andre sociale netværk. Sidste år blev driftsoverskuddet næsten halveret fra 17 mio. kr. til ni mio. kr.
Påfaldende er det, at nogle segmenter, eksempelvis alt omkring ejerboliger og lejeboliger, tilsyneladende indtil videre er et så økonomisk lukrativt område, at der er plads til flere lønsomme aktører, med Euroinvestors Boliga.dk som den klart mest aggressive og ekspansive. Andre udbydere er North Medias Boligportal.dk og Freeways Lejebolig.dk, som begge tjener gode penge. Det er dog sandsynligt, at konkurrencen mellem de tre ejere vil skærpes de kommende år, hvor det vil trække op til fusioner eller opkøb i forlængelse af, af en eller flere aktører bliver presset ud. Umiddelbart står Euroinvestor meget stærkt her på grund af den betydelige bredde i portalen, den strategiske fokusering, kapitalstyrken og den ganske betydelige trafik.
Også de to køb & salg-portaler Den Blå Avis og Guloggratis.dk synes indtil videre at kunne lukrere på, at det samlede marked er stigende. Sidste år øgede de begge bruttoresultatet og begge kom også ud med solide driftsoverskud. På den lange bane vil det sandsynligvis også her trække op til et udskilningsløb, hvor der kun er én vinder, med mindre de to portaler formår at dele markedet op mellem sig eller målrette sig mod forskellige kundesegmenter. Den Blå Avis, som er ejet af internationale eBay, står med gode kort på hånden på grund af langt størst volumen. GulogGratis.dk, som tidligere var ejet af TDC, ejes i dag af Jysk-Fynske Medier, som kan have en konkurrencefordel i kraft af trafikflow og indrykninger fra koncernens dagblade og gratisaviser.
For flere af de underskudsgivende e-business forretninger kan det blive afgørende for succes, at de får international udbredelse, eksempelvis som Just Eat og sikkert også Autobutler, der indtil videre er en underskudsforretning. Derfor kan det også blive afgørende for succes for denne type forretningsmodeller, at der på et tidligt tidspunkt hentes venturekapital ind eller andre tungere finansielle investorer.
Det er da også sket i flere af de danske internetforretninger, blandt andet Momondo og Trustpilot. Hvor Trustpilot fortsat synes at have en klar first mover fordel, brænder Momondo millioner af på annoncering og synlighed, uden at have nogen unik position på markedspladsen.
Momondo gav sidste år et driftsresultat på et lille minus efter et tocifret minus året før i kølvandet på en gennemført restrukturering. Momondo blev i 2011 solgt af den danske stifter til den engelske konkurrent Cheapflights.com, og i dag ejes begge sider af Momondo Group i USA, som er kontrolleret af kapitalfonden Great Hill Partners. Koncernen oplyser, at den leverede stærk fremgang i 1. kvartal 2016 i forhold til året før. Momondo præsterede ifølge meddelelsen 30 procent omsætningsvækst i kvartalet, drevet af nye markeder i Tyskland og Portugal og baseret på eksponering via TV-reklamer. Momondos ledelse skriver i 2015-regnskabet, at der fortsat investeres i markedsekspansion og produktudvikling, og at det ventes at give et højere bruttoresultat og driftsresultat i år.
Børsnoterede AO Johansen, som er VVS grossist, købte sidste efterår BilligVVS.dk, som i en del år er vokset ganske solidt med stærke overskud.